Sunday, May 17, 2009

kenapa ek?boleh ke macam ni?

aku nak bw satu isu yg pada aku, sgt mengherankan...aku jg paeds ward, so sllu bjmpa dgn ibu2 yang bfeed anaknya...yg sgt mgherankan aku, bila nak bfeednya anak, sllu B* tu mmg akan diexposekan without malu2 ke apa...kalo tnjuk skit2 takpe gak, ni kdg2 smpi nmpk almost atau kesemuanya skli...aku sgt tak phm kenapa selmba sgt...dlm wad tu, bkn semuanya perempuan..ada dktr laki, ada saudara mara, ayah patient lain, ada attenden lelaki...tp knapa dgn slambanya menunjukkan yang tak perlu...pd aku, tirai ada utk guna ttp katil kalo nak bfeed anak...gunakanla..baju, tdg, kain pun ada utk guna ttp...mgkin ibu2 ni tak xpose dgn nursing wear or shawl ke apa..but kain lain kan ada utk ttp?aku sgt heran..

kdg2 tgok ibu2 mnyusu dkt stsyen bas or tmpt awam, dgn selambanya tnpa cover..n pnah ada skli tu aku tgok, ibu tu tgh mnyusu,,.when suddnly bas dtg trus bkejar nak naik bas, dgn anak tgh isap susu, n baju spruh terbuka n nmpk perut ..aku yg tgok malu..mmg tkde org menegur, but org pndg2 n snyum2...malunyaaa.....tp aku kagum sb ibu2 ni tetap tegar nak susukan anak wpun di tmpt awam...cuma, caranya yang perlu diperbetulkan kot..

penah ada satu insiden, aku bw student diet lelaki utk pg tgok pt di wad aku..smpi dkt satu katil pt yang kitrg nak tgok, ibunya tido, anak nya juga tertido..while the B* is fully exposed to the whole world...well, maybe ibunya tettido smbil nyusukan anak , but, cover2 skit la kan...'jenera' (lena) sgt tido smpi tak sedar gamaknya yang semua org nmpk...katilnya plak dahla mmg laluan utama wad...student llki aku tdi tersipu2 malu..(dia plak malu...) aku dlm hati lagi malu ms tu...(tp ms tu blum ada anak..hehehe..) so aku pun, trus bw g tgok pt lain..bkn apa..aku segan...

aku plik btul la..kalo ms blum kwen, blum ada anak, bkn main menjga lagi aurat, menutup apa yg perlu ditutup..tp adakah bila adanya ank itu lesen utk tak menutup apa yang perlu ditutp?aku sgt tak phm knpa jd camni..tak de rs malu ke atau pd diorg bnda tu biasa aja?hmm..n suami2 plak, tgok aje tnpa bkata apa2...bagi plak org lain tgok istrinya camtu...kalo zulffi, bising dia, ms aku dkt wad lps bslin tu, siap tak buka lgsir kitrg sb dok nak nyusu anak(tak pndi sgt lgi kan time tu, lama bru sdah) ..siap misi tgur lgi soh buka lgsir tkut jd papa..hehehe...

hmm...tak phm sgguh aku..adakah ini sama dgn isu, pakai tdg bila kluar adalah wajib, but kluar dpn rmh tak perlu pakai tdg??

(maaf sekiranya isu ni mnyentuh hati sesiapa but aku bckp psl perihal yang sring tjdi di skllg kita..apa2 pun, aurat tetap aurat..perlu dijaga, perlu dipelihara...matlamat tidak pernah menghalalkan cara..apapun, pkir pkir kan...)


3 comments:

  1. well i guess not every1 observe their aurat. muslim moms in msia should be ashamed coz here in oz, moms here really cover their boobs during public BF. even their nursing tops very fashionabel & cheap too.

    pelikkan, the non muslim is more islamic?

    ReplyDelete
  2. salam Qay,

    tak semua org ade kesedaran & kefahaman yg betul tentang aurat ni.. ade org ingat tutup aurat tu tutup rambut jer, sbb tu ade yg pakai tudung, pakai baju ketat2 & sleeveless.. @ lengan pendek yg tak sampai ke siku pun..

    sama lah mcm Bf ni.. mostly org kampung la.. mind setting depa lain, less exposure to knowledge... etc..

    even masa kakyong kat UUm dulu.. roomate kakyong ni g kuliah pakai tudung, balik kuliah tak pakai tudung.. bila tanya naper? dia kata kat johor seme camtu... *satu generalisasi.. takkan le satu johor camtu erkk?*
    even my frens yg korporat2 pun ade yg mcm tu.. masa di opis tudung lingkup, kat luor @ jln2 weekend takde tudung... terkujat gak.. maknanyer depa masih belum faham erti menutup aurat...hmmmm

    i would rather say, bertudung belum tentu menutup aurat.... kalo kita boleh tegur, then cubalah tegur.. Qay, berdakwah pada pesakit ade juga faedahnyer...

    ReplyDelete
  3. sya p mana2 mesti bwk nursing cover.tapi tula, ada gak org yg dok jeling2..jakun agaknye..tapi ape2 pn, gaask dorg la kan..mata dorg,biorla dorg nk tgk pn..ade aku kesah?hehehe

    anyway, terbaca kt my friend blog,awak ada mslh nk kmpl stok ebm.tryla godek2 kt blog sya.adala sya letak tips2 kt situ.kot2 boleh membantu. =)

    ReplyDelete