Tuesday, November 11, 2008

Zaffran Rizqi..the new found joy of my life...

Muhammad Zaffran Rizqi..lahirnya pada jam 5.49 petang di HUSM pada hari Jumaat, 4 Julai 2008, bersamaan 1 Rejab 1429H. lahirnya ke dunia slps hampir 12 jam aku bertarung dengan keskitan yang tidak pernah aku rskan sblm ini..aku tidak sgka aku akan bslin pd hari Jumaat..alhamdulillah syukur pdNYa…mgkin rezki aku krna aku mmg bniat utk bslin pd hari Jumaat kalau boleh..skiranya apa2 berlaku, Hari Jumaat, hari yang baik…mlm sblmnya aku kluar dgn zulffi makan di Su Tomyam..aku begitu tringin nak mkn mee bandung di Mee Kg Pek but as Zulffi nak mkn d Su Tomyam, tak kisahla…mlm tuh, hujan..sjuk sja cuaca..dpt mkn juga mee bndung versi tak original n air ciku yang kaw..kaw pnya..(tringt pd EL)..hehehe..’ammar yang dtg sjak hari slasa kluar dgn kwn2 dia d usm..mlmnya aku dah tido lmbt mbaca buku crita..mghbiskn buku Nora Robert yg bru aku dpt dr MPH…abis baca buku dah lewat mlm…tak tahu pkul brapa aku tlelap…nak tdo awal pun sblmnya rs tak mngntk n tak slsa as d hujg2 prgnncy ni, mmg aku rs tak lena tido n tak slsa…zulffi masih main game di bwh…pkul brapa dia msuk tido pun aku tak sure..

3am, aku tbngun sb rs skit sgt perut…aku k toilet bbrapa kali..aku ingt aku fd poisoning..mgkin sb mee bndg sblm tu or kuih ketayap yg aku mcm 5bji sorg ptg smlmnya.hehehe..tringt pd Kak za….zulffi bgun shur pgnya..n aku mnta dia crikan pil chee kit tck aun di 7E sb skit sgt prut…slps subuh, skitnya trasa bkurgn bt dtg on n off..aku bbring dgn bsndr n tlelap sbntr2..bila skit dtg, aku aku tjaga…n skitnya pun smcm ja rs..lnguh d pngg n bby pun tak aktif…rs mcm cramp ja prut..8am+ aku call ummi, bgtau skit perut..aku tnya ummi tnda2 skit nak bslin..takde pglmn katakan…bila ummi bgtau, aku dah rs ni mcm nak bslin.ummi kata, if bslin ari ni, alhamdulillah..sb ummi dok doa2 bslin di awal rejab..awal bulan, org kata anak yang lhir tu, baik prgainya..umi dok doa spya tak lhir di hjg2 bulan..tah kata umi,org tua2 kata,hjg bulan, ms bulan tgh turun,anak yg lahir akan sdkit tpgruh dgn tarikan bulan ke apa tah…kurg elok la..tah..itu pndgn org tua2..

since skit dlm 20minit apart, zulffi n amar pg k pasr tani bli lauk n mkn pg..aku hnya mkn sbji apam balik n sgls susu…bila skitnya dtg, tak dpt nak describe mcmana skitnya rs…mcm nak tcbut pgg pun ada…bdiri salah, bring lagi slah..lnguh pgg taktahu nak describe.zulffi tlg gsk2 blkg aku utk legakan skit…10+ aku ajak zulffi ke husm..sb rs skit mkin kuat…sblm aku kluar bilik, aku cium tgn zulffi minta ampun dan maaf atas smua slh silap aku slama aku jd istri dia…aku minta dia halalkan mkn minum aku slma ni.manatau aku tak bksmptn lg..smpi je di labour room, lif tgh renovate, tpksa la naik tgga k tgkat satu nak ke labour room.smpi ja, trus msuk blik screening…doktr buat CTG n VE..dah 6cm..trus admit labour room..since labour room pnuh, tpksa juga aku tggu hampir 1pm bru dpt blik…tahan la aku skit kat atas kerusi d blik screening tuh..hnya tuhan yang tahu skitnya…bila skit aku genggam pakaian bby yang aku pgg utk ke blik bslin..

by 1pm, bila aku dah msuk blik, doktr cek dah 8cm…so doktr pecahkan air utk cptkan aku bslin…zulffi msuk tmnkan aku..dia tak pg jumaat sb tkut aku akan bslin dlm ms tdekat..adanya dia d sisi buat aku rs kuat skit mghadapi kskitan tuh…by 4pm, still tak smpi 10cm lg..still ada skit lagi utk smpi 10cm kata dktor…skitnya, hanya tuhan yang tahu…mgkin btul org kata skit bslin skit kedua truk slps mati…aku tak dpt nak gmbrkan apa yg aku rs…pgg rs mcm nak luruh stiap kali skit dtg..kalau boleh rs nak cbut ja pnggang aku spya tak skit..aku dah la jnis org yg tak thn skit…tgn zulffi aku genggam smpi pucat lesi..aku tahu msti dia pun lnguh n skit tgn..bila tlmpau skit sgt, aku peluk n rgkul leher dia, cuba meminjam kekuatan dia utk aku lalui skit yg aku rs…dia tak lepas mulut bacakan doa, ayat kursi slwt,surah lazim k tlga aku utk bgi kkuatan pd aku…bila aku dah tak larat sgt, aku hnya baca dlm hti sja..saat2 tu, segala dosa2 lalu bagaikan tbayang di mata dan kpala aku..dlm hati aku bdoa," kalau ini caranya untuk Tuhan hapuskan dosa2 aku, aku redha….takpela..sekiranya apa2 blaku, biarlah aku pergi dlm keadaan dosa2 aku thpus".. air zam zam n kurma yang Hjra bw dr Mekah, hnya itu aku minum n mkn utk pg kkuatan..tq Hajra,,appreciate sgt…dlm pd ms aku tgh skit tu, ms trasa bgikan tidak bergerak..trsa lmbt sgt waktu bajalan..bila tdgr dr bilik2 sblh org lain bslin, trasa ngeri pun ada, but bila dgr suara bby nangis, aku pjuk hti aku dgn kata, kejap ja lagi aku pun bleh pgg bby aku juga…tbygkan wajah bby yang aku taktahu macaman buat aku kuat sbntr…tp bila skit dtg, suma smgt td bgikan hilang d angin lalu..hnya zulffi di sisi utk bri kekuatan pd aku…tbyg ummi abu di rmh yg pstinya tgh resah mnnti berita dr aku..syukur aku dah smpt mnta ampun maaf drpd abumi sblm tuh…

then by 4.30pm aku dah rs nak push…zulffi pun dah ada slps dia kuar solat..bpggkan smgt dia, aku cuba utk push..but contraction aku tak sekuat sblmnya..skitnya dtg skjap2…mula ada 3 SN dtg, then doktr dtg, but hnya tgok n coach…ada HO yang bru msuk 3,4org..dahla semua lelaki..tpksa la aku thn malu n segan..but skit nak bslin mgatasi sglanya…then mkin lama mkin rmi doktr dtg..all in all suma ada 8org..since aku staff n this is the 1st delivery, n org lain takde dah yg skit nak bslin..so suma ttmpu pd aku…by 5.30pm ,bby still tak kluar.so doktr tpksa forcep tkut bby lmas…baby dah mula tachy..kpla dah nmpk but aku mmg dah tak btnaga utk push lg…trasa sdh hbis tnaga aku..ms satu jam tuh, sgalanya tbyg d kpla aku…apa yg aku pk kan just nak bby lhir ja…tak mau pk apa2 lg..mulut aku dah kering n aku dah tlmpau pnt utk buat apa2…bila doktr HO yang bru blik dr mesir n tak penah cucuk jarum ke tgn pt sblm ni, cucuk aku 4kli bru msuk jrum utk drip pun aku diam ja..takde nak mrh..tu mmg tndanya aku tlmpau tak larat n dah tak kisah apa2 dah..kalo tak, maunya kna bising ngan aku…cuuck smpi 4kli bru msuk…lbam2 tgn aku…5,49pm, bila bby kluar je, n di ltak atas prut aku, aku hnya tgok je..sb bby tak mngis, diorg trus bw utk suction n skjp kmdian aku dgr dia ngis..kuat suaranya….bila aku tnya doktr bby boy or girl, doktr ckp nnti dia bgtau..skrg dia nak settlekan aku dulu..bnyak jg kn jhit dah sb forcep..nsib aku buka speck aku,if tak , aku akan nmpk all the blood n jarum n evrytg else dgn jelas..sure aku lg trauma lps tuh..aku nmpk kabur2 pun aku trauma dah..huhu..bila dktr dah nak setel jhit, diorg bwkan bby pd aku..tnjuk n bgtau aku dpt bby boy…aku hnya prsan yang bby putih n rmbut lebat..then diorg bw kpda zulffi utk diazankan…slps dah settle sumanya, n siap nak hntr ke wad staf, bru bby di bri pd aku..SN bwkan aku milo n suapkan straw pd aku utk aku sisip..aku rs btrimakasih sgt atas layann baik all the dktrs n nurses.smpt aku psn pd dktr n misi suruh say tq to all yg dah tlg aku td… misi suruh aku mnyusukan bby dulu, but aku mmg tak larat sgt nak bgun apatah lagi nak riba bby..aku hnya mmpu tbring n peluk dia rpt ke dada aku shaja..aku pgg n usap rmbutnya, pgg pipi gebunya rs nak menangis sb sbak..tak sgka aku dah jd ibu…bby tido lena ja.spt tidak ada apa2 blaku d skllgnya..

on the way ke wad, ttba dia ngis..pnya la kuat suara dia…smpi di wad , aku dah settle down..mama, nini n zulffi dah ada skli..nini sbuk la tgok anak sdra bru..zulffi aku sruh blik dulu buka pose..sian dia..hnya buka ngan roti ja..aku bring ja..tak mmpu nak bgun atau buat apa2…ltih sgt rs..trasa spt sluruh tnaga aku dah dispent d labour room..aku tak pnah rs pnat mcm tuh..rs tak bdaya sgt….

after zulffi blik mkn, mndi, dia dtg blik tmn kan aku di wad..dia bncuhkan milo, suapkan aku roti ksg cicah milo..hnya tu yang aku mkn mlm tu slain kurma courtesy of Hajra.hehehe..ms zulffi blik, Hjra was the 1st to come n see the bby..bby dgn aku, but bila aku alih nak bg hajra pgg ja, dia nangis..kuat lak tuh..so tak dpt la hjra pgg..bekeng…mcm aku..hahahaha. Alhamdulillah zulffi ada tmnkan aku mlm tu..aku btuah ada suami yg sgt prihatin n amik brat…dia la tlg aku bersihkan bdn, pimpin ke toilet suma n amik brg2…dpt msuk wad staf, lbih slsa wpun bilik dua org pnuh n tpksa msuk blik 4org, but tak kisahla.sb jauh lbih slsa dpd wad biasa..
mlm ptama mjdi ibu, bby asyik ngis je…mgkin sb aku tak pndi nak susukan, or susu tak kluar..aku pun tak tahu,pk2 blik mmg aku naive rs wpun dah baca all about breastfeedg..but tak de pglmn..tdo kjap, jg ngis..mgkin dia lpr…aku n zulffi dua2 pnt tak dpt rht sgt…tgh mlm slin pmpers dia, pun ngis..sian org sblh.apa nk buat..huhuhu..


soknya dia tido je..tak bgun nyusu.aku sshti gak..but kjut2 dia takmau bgun.misi dah nak bg susu btol.then abumi smpi ptgt tu dpd penang…ummi tgok aku tgh nak susukn bby, ummi agkt bby n ajar aku nk pgg n susukn cara btul..bru la dia mnyusu n bgun…since aku kn forcep. ahad bru aku leh kuar…tu pun ptg bru kuar sb bby mcm kuning skit..alhmdllh aku kja wad paed, sngla aku trus kntek dktr paeds suruh tgokkn..if tak lg lmbt blik..huhuh.. rmi kwn2 dtg tgok bby..ada kt mcm muka aku, ada kt mcm muka zulffi…apa2 pun, yg pntg suma dah slmt..pk2 blik, aku spt trauma dgn apa yg aku lalui..mgkin lm juga kot utk aku lupakn…takthu la…tgok la cmna..huhuu..yg pntg zaffran rizqi, slmt n sht….yg aku tggu bbln2 dah lhir…msih pjg pjlnn aku dan dia….tpulg pd aku utk mcoraknya pula….ibu sayangggg rizqi….

No comments:

Post a Comment