Tuesday, November 11, 2008

Baru Kini kutahu...

selama aku berusia 26thun ini, aku tidak pernah merasakan betapa aku berterimakasih sgt pd ummi esp and abu yang dah bsrkan aku slma ni smpi aku mjdi aku yg skrg ini spt yang aku rasakan skrg…selama 9bulan aku mngndung, pelbagai perkara yang aku lalui,pelbagai perasaan yang aku rasakan. penat lelah,rs tidak selesa dan mcm2 lagi yang aku lalui slama 9bulan itu ,tak dpt aku bygkan apa yang ummi lalui smsa mgndgkan aku…ditambah pula slps aku melalui pglman bersalin yang kdgkala buat aku ngeri dan trauma, aku btmbh2 insaf..btapa besarnya pgorbanan ummi mgndg dan melahirkan aku….ditmbh pula dgn adik2 aku sramai 6org itu…aku insaf dan aku rs seribu satu pnyesalan bila aku memikirkan selama aku membesar betapa aku kdgkala marah atau melawan ckp umi, buat umi kecil hati dsbbkan kata2 aku dan prgai aku…betapa berdosanya aku….Ya Allahhh……..
dlm usia sbulan Rizqi ini, apa yg aku lalui hnya sdkit bbnding apa yg ummi lalui mbesarkan aku dan adik2..


bkn mudah rupanya mjaga anak..mmg bila dilihat baby sebegitu comel dan kiut bila tidur atau buka matanya.tapi bila dia mjadi tgjwb kita slama 24jam, 7hari smggu, 30hari sebulan 365hari setahun, tanpa henti…hanya tuhan yang tahu..bila mlm2 kadang Rizqi menangis tak mahu tidur, kembung perut, asyik nak mnyusu tanpa henti dan kjap2 jeluak susu sb prutnya tidak selesa..bila telah disapu pelbagai minyak pun msih tidak mahu lena tidur…buatkan aku juga tidak dpt lena tidur dan turut berjaga..ada mlm, ummi tmnkan aku tlg jaga smpi dia ttidur dan ummi suruh aku tidur dulu..bila dia bjaga malam, abis satu rumah tidak tidur bsama..’ammar trut bjaga mendodoikan Rizqi..kdg2 aku dodoikan dia sorg2 sb tak nak sshkan ummi bgun mlm mjaga Rizqi..ckuplah ummi pnat di siang hari mgemas rmh dan mjaga aku dan Rizqi…kdg bila aku taktahu nak buat apa dah, bby nangis, aku juga trut menangis..sb aku sdh tlmpau letih dan mengantuk dan taktahu nak buat apa lagi…nak mngadu pd zulffi, dia jauh dan dia juga smstinya pnat bkerja..hmmm..

org kata waktu pntg waktu utk berehat sckupnya….tp kdg2 org dtg nak tgok bby..kita bru tidurkan bby n nak berehat, tak jd nak berehat..takpela tak kisahla tu .org dtg nak meraikan kita dan anak kita. tapi yang aku taktahn, bila ada sorg makcik ni dtg satu hari tu, kebetulan Rizqi mlm tu tak tidur n tak brapa sht..aku bru dpt tidur kan dia..ttba dia dtg, n sbuk kjutkan bdk tu bangun sb nak tgok dia buka mata…mcm2 dia buat spaya dia bgun..aku nak mrh , dia org tua,dlm hti ni, geram ja rasa..dah tu, bila dia bgun n nangis trus bg kat aku…aku dlm hati, gerammmmmmm ja rs..aku bru nak bring slps bapa lama nak tidurkan bby..iskiskisk…sabar je laa…

tp bila mlht wjh comel dia yg tsnyum, n kdg2 mcm2 prgainya, buat aku thibur sgt..kdg dia buat muka bila aku nak susukan dia,atau bila aku cium2 pipi dia, dia mengeliat sb rimas atau geli, semuanya buat aku tersenyun dan ketawa..bila aku bringkan dia atas dada n aku peluk erat,rs satu prsaan yg tak dpt aku ungkpkan..bila aku mnyusukan dia, tgnnnya memegang jri aku atau rnti aku buat aku rs satu prsaan syahdu dan kasih sgt pd ank ini…xkisahla kalau stkt smlm dua tidak lena bilamna dia mberikan aku sejuta keriangan dlm hidupku..aku msih ingt, pd ms awal2 aku mlhirkn dia, aku hnya mlihat dia dan membelai dia dgn satu prsaan yg ksg..mgkin sb aku msih pnt n ltih stlh skit bsalin sbgitu lma..tp smkin kuat bdn aku, smkin lma aku bsama dia, bru timbul satu prsaan kasih yg mdalam pdnya….trasa aku tidak mmpu hidup jika apa2 blaku pdnya..mgkin itu ertinya ksih seorg ibu..bru aku mngerti erti kasih seorg ibu itu…aku sggup melakukan apa saja utk anak aku itu…ptutlah Rasulullah bpesan utk mgutamakan ibu dahulu sblm ayah..stlh suma ini aku lalui, baru aku phm dan mngerti semuanya…

kini aku tahu, knapa seorang ibu itu kenal dan tahu apa saja mngenai anaknya tnpa perlu anaknya ucapkan atau katakan..mcm ‘Ammar kata pada aku, "awak paham ke bunyi dia nangis tuh nak apa?" jawapannya ya…sbulan aku mjaga dia sdh ckup buat aku knal erti tangisan dan bunyinya..aku tahu bila bnyi dia hnya mgeliat bila dlm tidur atau bru bgun tidur, aku tahu bnyi dia bila dia nak susu atau hnya nak aku angkat dan pluk dia smpi tlena, aku tahu bnyi dia bila dia tak slsa sb lmpin bsh atau kmbung perut..even bila aku tidur, aku akan tjaga even bila dgr dia jeluak…ssguhnya tuhan itu Maha Kaya, Dia berikan ibu itu satu instinct yang sbgitu hebat utk bond kan anak dan ibu itu…..

aku bsykur diberikan peluang dan anugerah ini utk mjdi seorg ibu…tnpa apa yg tlah aku lalui, tidak mgkin aku akan appreciate ummi spt skrg…ssghnya, ibu itu anugerah terindah dalam hidup…tanpa ibu…siapala kita….

No comments:

Post a Comment