Wednesday, August 26, 2009

orang berbudi...

" ORANG BERBUDI, KITA BERBAHASA
ORANG MEMBERI, KITA MERASA "

pernahkan anda dgr pantun ini?sdh tntu kan..pkara biasa....saya juga sllu sbut ayat ni kalo org btnya " qay nak tak?" hehe...
sbnrnya saya nak bercerita..td sy call MBF card branch..saya nak cancelkan card crdit sy yang tak pernah diguna...bkn apa..sb nak kena pg mbayr bil tu jauh..mls..nak kena kluar time lunch g cimb, bertaur, cri parking , mrentas jam..malas...kan senang guna mybnk2u byr card mybk saya aja...msti korg kata.." kan boleh byr kot mbnk2u...?' mmg la boleh..but skli transaction kebna cas Rm2..12 bulan kali RM2 dah RM24...kalo kali 10 tahun dah brapa kan? so baik sy jimat Rm24 saya sthun itu utk sy byr zakat atau sedekah pd masjid lebih baik drpd bg kat bank kan...lgpun lps dua thun kn byr yuran tahunan..malas aaa..baik sy guna mybnk..free ajer..hahaha

berbalik kpda cerita saya, lps dpt no drpd net, saya call office itu..skli receptionistnya mnjwab " HELLO!!MBF!!" dgn nada yang keras skali..sy pun buat la suara mengada2 lmbut saya itu.."hello..sya nak bertanya, kalau saya nak cancelkan kad saya, boleh ke buat dkt situ".." boleh aje..dtg je kat sini dan isi borang" trus lembut suara die....huhuhu..sblum tu bkn main keras dan kasar lg nada nya...sy pun ckp " ok, tq" dengan suara gsdik itu .." sama-sama"jawabnya..

pengajarannya: kadg2 bila kita bckp kasar dgn orang, n org berckp lmah lmbut balik kita sndri akan termalu dgn diri sndri sb kita berkasar dgn orang tak kena tmpt...so kesimpulannya, amalkan la etika berbudi bahasa dalam pergaulan hatta dalam mjawab telefon sklipun..mmg org tak nmpk muka kita, but kalau org tu dtg berjumpa kita kmdiannya, tak ke malu kita org tu dah knal n cop kita as "orang tak reti beradab sopan " huhu

tazkirah buat diri saya juga di pagi Ramadhan ini...


3 comments:

  1. bukan bleh cancelled by phone je ker?

    ReplyDelete
  2. ye ke.... mase kejadian wallet aku hilang tuh, aku call je utk blok cc. ada tuh aku cancelled. CC bnyak sangat... takot... tp so far ok la,...

    ReplyDelete