Tuesday, August 18, 2009

semuanya kerana suka bertangguh...Ya Allah...!!

hari ni semuanya serba tak kena...dr smlm, susu kurang sgt2 sb yang tak dijangka itu datang menjguk di kala aku mmg tak bsdia dgn suplemen Fenugreek a few days before...tpksa bgun dua tiga kali pam susu utk stok yang mmg tak cukup hari ni utk Zaffran...msti mgamuk dia ari ni..maafkan ibu sayang...tak dpt nak buat apa...bgun dah terlambt sb tak ckup tido ditmbh pula dgn nak mengepam skli lg buat tmbh stok, makin lmbt aku...

kuar rmh dah 745..skli nak start kete, takle hidup..bateri kete dah kong..mmg tggu masa pun..sejak bli kete almost 5thun lalu tak pnah tkar pun bateri kete tuh...nasib cina sblh rmh yg aku taktahu nama nya tu tolong Jump kan kete..bleh la hidup kete utk aku ke pjbt..syukur ada jiran yang baik hati..kalo tak mmg EL aku rini....

aku trus hntr zaffran dgn hati yang gundah gulana..mana nak cr di pgi2 ni....trus hntr zaffran dan call Kak Za mnta no Cheng mekanik kete yg sllu pg tuh...aku call dia ckp nak dtg tkar bateri..dia kata kul 9 bru buka kdai..so aku trus ke opis, pnjam duit dr Kak Za nak byr Cheng nnti..nak g atm, tak brani matikan enjin, tkut kiok trus..mati aku nk mnta tlg sapa...sampai sana, tggu la dlm 30mnit bru Cheng dtg..dia hntr aku ke opis, dan ptg nti bru amik kete...smpi opis 9pgi..ades..lari rutin harian bagai...dahla ada student attach mgu ni...kul 10 nak naik wad, cik azi ckp CCu kena ttp..so takle naik.ptg bru boleh naik..hajat di hati nak tgok Kak Rah di ICU sb katanya dah tenat..dia masuk sb internal bleeding an after op yang kali ke barapa dah...tp sb takle msuk, aku ingt nak pg ptg lps audit..but on the way lps audit td, tjumpa sister dan SN wad 1 TB.diorg bgta bru balik dr umah Kak Rah..aku tnya napa..diorg bgtau Kak Rah passed away 10.30pg td...Ya Allah......mnyesalnya aku.....kalau aku pergi td msti smpt jumpa dia..n kalau aku pergi smlm msti smpt jumpa..n bermacam2 lgi bnda yg aku pikir n semuanya KALAU AKu....smlm mmg nak pergi lps g 1Tb Sn kata Kak Rah tenat..tp aku bertangguh...tggu esok tgu nanti...Ya Allah...sikap aku suka bertangguh buat aku mnyesal tak sudah...apa lagi aku boleh buat....just doa utk Kak Rah semoga ditempat bsama hambaNya yang Beriman...

Kak Rah adalah misi yang jaga Bilik SUSU di 1TB..sb aku dietitian yang incharge wad, dia sllu call aku kalo ada mslh psl susu...dia seorg yang baik sgt, tak lokek ilmu, ceria dan sgt understnding...banyak jasa dia pd aku..ms aku prgnnt, dia yg dok galakkan aku Bfeed anak..dia sllu cita psl bfeed pd aku..ms aku nak bslin 2,3 mggu, aku g blaja ngan dia camana nak pam susu, nak mnyusukan anak...mcm2 dia ajar aku...aku msih ingt dia cita pglmn dia mnyusu anak2 dia..sume tu buat aku smngt nak Bfeed juga..then masa aku bersalin, aku call dia masa aku tak berjaya nak mnyusukan zaffran..ms susu aku tak kluar..dia yg dok bg tips kat aku..n sntiasa galakkan aku bfeed n kuat smgt..tiap kali aku g wad, msti dia tnya..."masih mnyusu anak?"..

then last mnth aku dpt tahu dia sakit..sgguh aku tak tahu..sb kdg aku pg dia takde, aku ingt dia cuti..rupanya dia sakit tenat..aku nak pegi umah dia, aku taktahu..satf2 pun taktahu nak ckp kat mana...then aku terlupa dgn ksibukan aku...last 2 weeks, kbtulan aku ke wad, terjumpa dia..lama juga aku bersmbg dan bercerita dgn dia..aku taktahu itu kali terakhir aku akan jumpa dia..dia smih tnya aku masih nyusukan anak?anak aku dah boleh buat apa..dia btul2 amik brat dan seronok bila aku cerita itu ini...then ms mgu pnyusuan susu ibu tuh aku antra yang dpata anugerah TOKOH IBU CONTOH PENYUSUAN SUSU IBU EKSLUSIF..slain umi, aku nak bgtau dia...aku nak kgsi dgn dia sb dia yg sllu bg smngt pd aku..aku dpt tahu dia di ICU..sb internal bleeding sb pnyakitnya...ptutla aku asyik dok teringat2 kan dia sejak semgu dua ni...tp aku dok bertangguh2 bertangguh dan trus bertangguh....kini aku sgguh2 mnyesal sb tak smpt ziarah dia..apa yg aku mmpu kini, doa dr jauh..

tapi kalau aku pergi tgok dia, msti aku hnya akan ingt keadaan dia yg tgh sakit...mgkin ada hikmahnya...hanya Image Kak Rah yg ceria dan sntiasa tersenyum dlm bayangan aku....

Ya Allah...aku sgguh sedih hari ni...esp petang ni...

semoga allah bls segala kbaikan kak Rah pd aku dan ank aku.....permudahkn la urusannya di sana Ya Allah...

time aku, bila pulak??


2 comments:

  1. tu la..ajal di tangan tuhan..kita just kena remind each other aje kan yg tiada yg kekal di dunia yg Allah bg pinjam ni.

    ReplyDelete
  2. doakan la dia agar tergolong dalam golongan yang dirahmatiNYA.... ameeennn....

    ReplyDelete