Tuesday, August 11, 2009

CONTEST " JOM MAIN AIR"




yang ditaja OLEHHHH :







SO THIS IS MY ENTRY!!!!

ini Ibu yang bernama Ruqayyah aka Qay bersama anak teruna hensemnya yang bernama Zaffran Rizqi yang berumur satu tahun satu bulan..hehehe




kali ini, Kak Yong telah menjemput aku as follower blognya utk join Kak Yong's contest "JOM MAIN AIR"..utk syarat2 nya sila la menjenguk blog kak yong yang MANTOP ituh...heheh

aku ni dah lama tak join cntest2 bloggers ni dek kesibukan yang tahap dewa..so bertepatan la juga dgn cntest ni aku msih ada gmbr yg aku blum update from recent trip to Bukit Bakar Waterfall atau pun sungai je..hehe..

kitrg pgi ke Bukit Bakar last month..a week after Zaffran Rizqi turn 0ne year old..sblum tu mmg dah nak pg dah bw dia mndi sungai or air terjun tu, but MIL aku tak bg..dia kata tkut nnti nmpk bnda plik2 ke, tkut bnda kacau la..so sbgi mghormati nasihat org tua, kitrg tggu la sampai Zaffran setahun..n kebetulan plak, kazen2 aku Cik An, Cik Naw dan Cik Nab n adik aku Cik Lang ituh dtg dr Penang n Kedah kitrg bw la g mndi air terjun sb drpda thun lps2 dok sbut nak mndi air terjun..n zulffi siap amik cuti khas nak bw g mndi air terjun ari Rabu tuh....

pgi tuh, kitrg msk nasi ayam, bekfes dgn sandwich d rmh, bawa keropok ikan, n air blackcurrant..smgt gile nak mndi nih..suma pakat takmo mndi dr rmh lgi..so dlm keta suma hangit..nasib tak pgsan ja..hahaha.disbbkan aku ni, tak penah la nak g kelah mana2, mmg takde bekas air atau bkas mknn yg bsar utk menampung mknn berkelah ituh..so msuk la dlm bekas kcik2 smpi jd bnyak n takmuat ruang plak..hahah..

kitrg smpi kat sana dlm kul 11...agak jauh la gak..best pg time org kje..kosong..yang ada cuma pemandu lori dok bersidai kat atas tuh...tmpt ok..bnyak spot ok, but airnya agak kurang...mgkin sb hujan lama tak trun..tp kitrg berendam la jga...

aku nak bw zaffran gi mandi air terjun, khasnya utk kenalkan zaffran dengan alam...biar dia rasa n lihat alam skllg yang Tuhan jdikan Maha Cantik maha indah itu...kenalkan zaffran dengan bunyi unggas, knalkan tekstur dan rasa pasir yang kasar itu, batu2 yang kecik dan besar, air yang sejuk dan lalu di celah2 kakinya...dan juga serangga2 spt semut, labah2, yang dok merayap di atas batu, daun2 dan juga serangga yg mcm labah2 yg dok dlm air tuh yg aku tk ingt nm tuh..dan juga bermacam daun2 yg jatuh d dalam air...


zaffran mulanya takmo main air...dia takmo ddk atas batu..nak nangis je..bila aku ltak atas pasir atau batu, trus dia sbuk nak pnjat aku sb mcm takut...tapi lama2 dia dah mula boleh ddk..smbil2 mkn, aku letakkan dia atas btu, sambil aku pegang dia, kira mkn dlm air la...bagi dia rs nikmat mkn dalam air..hahaha...kitrg bw dia g berendam dlm air lagi jauh, dia dah nak sbuk naik atas aku, bila aku saja letak atas pasir bg dia jalan, dia jalan ke arah aku tapi cepat2 pnjat atas aku sb dia tak biasa..zaffran mmg..tmpt tak biasa mmg lmbt sikit dia nak adapt.....smbil2 mndi aku tnjuk dia serangga, daun2 bercerita dgn dia psl air, tuhan, pasir...spya dia berminat nk main air...

then adik aku n kazen2 ku bawa zaffran g tempat lbih dalam, berendam dan bg dia main daun..dia mula seronok..bila bg bola dia lagi suka..bila direndamkan bola dan bola dilepaskan dan bola tu melantun tinggi bersama kocakan air, mengekek2 dia ketawa..barula ceria..lpas tu baru la dia lbih seronok bermain air smbil mengocak2 air..bila orang nak balik salin baju,dia sbuk nak main,bila org dah tkar baju dia, bru sbuk nak g rendam kaki dlam air..heheh..mcm2 anak ibu...





TIPS2 UNTUK MENARIK MINAT ANK BERMAIN AIR TERJUN:

  1. letakkan ank anda di kawasan yang landai yg sesuai dgn ank..pakaikn mereka pelampung tgn yg berwarna warni, yg menarik mnat ank utk berenang atau bermain air...
  2. susun btu2 dan ajk mereka bersama untuk membuat empangan air kcil dan tnjukkan kpda ank bgaimn perubahan laluan air ..
  3. tunjukkan struktur batu2 dan daun2, yang terdapt d skllg anda...bg mereka rs perbezaan antara setiap satunya...
  4. ceritakan kpda mereka, dr mna air dtg, dan ke mana air pergi kmudiannya...spya mereka dpt belajar smbil bermain...
  5. tunjukkan serangga dan bintang spt monyet yg mgkin ada d skllg kpd ank anda dan trgkan bnyi2 yg tdapt skllg mereka.


TIPS KESELAMATAN BERMAIN AIR:

  1. Pastikan tempat yg anda plih tiDAK TERLALU dalam, dan sesuai untuk keluarga anda ddk bersantai sambil mkn2, dan bermain air...
  2. pastikan sentiasa ada org dewasa bersama anak2 semasa mereka bermain air.jgn tggalkn mereka keseorangan..
  3. elakkan bermain air atau memilih kawasan d mana airnya terlalu deras atau terlalu tinggi turunan air terjunnya...boleh phm ker nih..haha..
  4. elakkan ank anda pergi terlalu jauh drpd anda dan kelurga..
  5. jika hujan mulai trun atau langit mndung dan klhtn gelap, wpun renyai2 hujan, cepat2 naik bg mngelakkan limpahan air yg berlaku terlalu deras dan cepat ataupun takmo kasi demam..hehe


so cpt2 join cos hadiah menarik menanti anda sapa penaja??

cek it outtt....





5 comments:

  1. terasa sejuk air sungai tu meyapa ke pipi....
    rindu pulak nak g mandi air terju ni...

    x ckup syarat ni.. banner penaja mana??!! :p

    btw, kakyong Uploadkan foto nya dulu

    ReplyDelete
  2. ada hikmah bw kami berhimpit2 dlm kelisa comel tu ke air terjun..kalo tak,tak bleh nak msuk contest ni..hihi..

    ReplyDelete
  3. yap, banner penaja takde la... x cukup syarat nih...

    ups, salam terjah ye... hehe... slmt berkenalan...

    ReplyDelete
  4. sy pun dtg utk menilai juga – salah sorg juri contest . nnt sy dtg lg ye. good luck anyway! :)

    ReplyDelete
  5. Salam...dtg menilai last time..banner kat sidebar x de ke or da remove eh..all the best

    ReplyDelete