Thursday, June 18, 2009

rombakan diri

lately ni ada satu perasaan yang tak dpt diungkapkan...perasaan yang buat aku bnyak berfikir dan trus berfikir...khidupan di dunia ini, di akhirat...n esp Zaffran's journey in the future..ke arah mana aku nak tnjukkan dia...warna bagaimana yang aku nak corakkannya...hari ini, mgkin dia permata hati aku yang aku syg spnuh jiwa aku,tapi di kmdian adakah dia akan trus mjdi permata itu??cukupkah hnya doa dan didikan yang diberikan....

didikan yang bagaimana yang terbaik....???sbgi ibu, aku eager utk ajar dia all the ABC, 123, knal warna, things etc..but what about Allah?his Rasul?his Rukun Islam...those things semuanya aku hnya memikirkan n melihat kmbali macamana aku dididik oleh abumi...
kdgkala aku hnya melakukan apa yg aku rs yg tbaik pd nya..aku cuba sedari dlm perut bacakan quran almost daily, khatam quran utk didikan zaffran dlm perut lgi...tiap mgrib aku bukakan bacaan zikir dan quran di Oasis....aku psgkan nasyid2 zikir, Raihan- rukun islam, malaikat, 25rasul etc, Dawud Whamsby, Zain bikha...hasilnya yang aku lihat kini, zaffran akan duduk diam, tnang tatkala mdgr bacaan quran dan zikir...bila dgr nasyid2 yg aku sering psg, dia snyum...dr situ aku tahu ada yang bjaya dan meresap ke jiwanya aku harap....aku kenalkan dgn falshcard huruf2 Alquran sejak kecil....skrg dia suka main dgn card itu..hampir hancur dibuatnya....

apa yg aku kesalkan, adalah jadual aku yg pdat di rmh dgn jadual zaffran yang kdg2 menangis ngntuk wktu mgrb buatkan aku kdg2kala tak smpt nak truskan amalan daily baca quran, perdengarkan Alquran pd zaffran....lemah sgguh perancangan masa aku....Allah...

aku harus mbuat satu rombakan dalam khidupan aku...ms aku...aku harus kmbali kpda aku yg dahulu..aku yg abumi didik dulu...aku yg ms mula2 masuk maahad, aku yg sblum bgaul dgn kwn2 tuisyen dahulu...aku harus mjdi cnth yg tbaik buat zaffran...aku harus mjdi ibu yg lbih baik drpd aku yg skrg.....

langkah pertama aku: khatam semula dan baca thoroughly Ma Za Yakni..."apa erti saya menganut Islam"..aku perlu mcari jati diri aku semula....aku yg tlah lama hilang dan hanyut dgn hidup aku...

Langkah dua : aku perlu khatam semula dan habiskan buku didikan anak dlm islam itu...yg aku pstinya akan btmbh hancur dgn zaffran nnti...maaf ummi...huhuhu...

Langkah tiga: mgkin perlu kontek balik Dr hafidzah utk join prgram semula???hmmm....harus...aku rs harussss...

apa2 pun..aku tlah lama dididik dan diajar utk ini sdari kcil..but bila bsar dpat melihat dunia yang lbih luas, bjmpa dgn lbih ramai org buat aku hilang diri aku sndri....

ssgguhnya, kepulangan Ammar dan Anas smggu lalu, buat aku resah dan dan berfikir...

ya aku harussss.....InsyAllah.....aku harus mbuat rombakannn...




2 comments:

  1. Kakak Ma Za yakni...itu sebenarnya yg mengubah hidup kita, penulisnya Fathi Yakan baru kembali menemui sang Pencipta, tetapi tulisannya tetap kekal menyentuh hati2 yang diizinkan Allah.

    ReplyDelete
  2. satu post mortem yg bagus Qay..
    masa tu memang harus kita cari...
    terima kasih.. muhasabah diri Qay yg juga mengesan diri ku... :)

    ReplyDelete