Monday, April 27, 2009

aku dalam dilema

zaffran kebelakangan ini, sering kali menangis terutama apabila ditinggalkan bersendirian..pantang tinggal msti menangis..alangkan nak msuk ke toilet pun tak boleh...sllu kalau berada di tgkat 2 rmh, aku akan letakkan dia dlm playpennya dan aku msuk ke toilet utk mndi atau solat...dan dia bila angkat nak letak aje dah start menangis...by the time aku sdh tu, mmg meleleh2 air mata dia..siap tersedu2 lgi...kdgkala kalo di bwh, aku kurung dia dlm kurungan sofa.atau pun kalo dia tak mau ddk, msti smpi ke pintu toilet dia dtg..aku tpksa knci pintu sb dia sllu akan bdiri di pntu toilet nak msuk skli..ada skli tu smpi tersedu2 d tepi dinding smbil muka dismbamkan ke dinding...bukan tak belas, bukan tak kasihan mndgr dia menangis ttpi bila memikirkan waktu magrb yang semakin menghambat ke Isyak memaksa aku mbuat begitu..kes kes ini sllunya terjadi bila zulffi tiada di rumah smda keje mlm atau keje ptg...
kdg2 tu, wktu mkn mmg ditolak ke tepi dahulu...kalo smpt mkn,kalo tak...amik je apa yg smpt...wktu mkn yang tak teratur ni yang buatkan susu kdgkala ckup kdgkala tidak....

n lately zaffran mmg lbih manja dgn abahnya, aku ni dibuat tak heran aja....pntg nmpk abahnya bgun nak ke mana2 msti dah nangis..mcm last week abahnya naik ke atas, aku tgh suap mkn pun dia tak nak.siap nangis smpi sembam2 muka atas peha aku..sdih n merajuk dgn abahnya...last week pg shpg beli brg rmh, aku nak dukung dia takmau..msuk stroller lg la tak mau..last2, aku juga yg kena trun amik troli brg balik..ltak dlm troli tuh, lps abahnya tolak bru dia nak...dlm hati, mmh berasa jauh hati...jauh hati sb zaffran lbih utamakan abahnya drpd aku..bila lapar bru nak kat aku..bila abah takde bru nak kat aku...selebihnya..hmm..tak heran pun kat aku..adaorg kata, sng la..takde la penat nak ngasuh sb dia nak kat abahnya..bg aku tak juga..sama je...ada abah takde abah, merapnye sama je..sb kalo ada abah but abah nye nak buat kje, dia menangis, aku juga yang nak memujuk dan mengasuh...zulffi kata mgkin dia suka kat abahnya sb dia tahu "abah is the fun one"..abah yang bw jalan ptg2..abah yang main n bacakan buku utk zaffran, abah yang sllu kjar zaffran, abah yang sllu dukung dan bawa keluar main anklung dan wind chime....but ibu, ibu is the serius one or bz one ???balik keje, ibu dah sbuk..nak pam susu, nak mndi solat,nak msak, nak suap zaffran makan, nak bsuh botol zaffran, nak mndikan zaffran...so ibu takde masa utk main2 dan bawa zaffran jalan2...by the time settle evrytg ibu dah penat nak melayan zaffran main dan zaffran pun dah mula mngntuk n just nak nyusu tido...hmmm..so sb tu ke zaffran lbihkan abah dr ibu??? dlam hati mmg tersangat sedih yang bila aku luahkan pd zulffi dia kata dgn anak pun nak berjauh hati..bkn nak jauh hati, but prsaan ibu ni lain...kalau anda seorg ibu msti anda akan phm...

aku taktahu kenapa zaffran suka sngt menangis skrg nih...mlm2, stgh jam skli bgun nangis,..mnyusu then tidur then bangun lagi...kalo dia bgun dua tiga kali je semlm..syukur laaaa sgt...siang, pagi2 kalau mood bgun tu tak baik, spnjng jalan ke usm dah meraung smpi selak...ibu pkakkan tlga, keraskan hati...tahan je dgr zaffran menangis, butakan je mata zaffran meleleh air mata tu..kalau ibu ikutkan zaffran, tak keje la ibu ni...msuk opis hari2 mau kul 9 kalau nak main n layan ngan zaffran...

zaffran nangis sb zaffran nak attention ibu ke?zaffran nak ibu pluk zaffran n main dgn zaffran dan sllu ada dgn zaffran??ibu tak tahu apa yang tak kena...

pgi td dtg pgi2 ibu dah luahkan pd Aunty salwa...sb ibu sdih sgt ibu tak tahu napa zaffran macam tuh...then ibu baca satu post dlm blog ni...http://pendidikanawal.wordpress.com/2009/03/22/bila-anak-menangis/ buat ibu terpikir, mgkin zaffran perlukan phtian yang lbih drpd ibu...tapi ibu taktahu nak buat camana lagi...ibu kata kat abah...ibu nak blik kje, ibu nak main aje ngan zaffran, ibu takmau masak, ibu tak mau buat keje rmh...ibu nak layan zaffran aje...so abah kata..."so abang ke yang masak eh"..hmmm....dilema sgguh aku..antara anak dan suami...antara keinginan dan keadaan...

lately ni, mmg tak ckup tido..bdn pnat, susu kurg, kepala sakit..so emosi juga agak berantakan dan agak tak rasional...huhuhu..org cbuk tanya bila nak tmbh yang 2nd one? aku..gulppp...aku taktahu..yang aku tahu aku masih belum bersedia sb aku masih blum mampu cope dgn keadaan aku sekrg ni..huhu..




4 comments:

  1. salam ladyQay,
    sian kat U.. kakyong dulu penah juga hadapi masalah cam u, masa anak baru 1. so kalo hari kerja.. rules nya, tak masak.. suami ku sungguh sporting, makan di luor.. ataupun, masak nasi, lauk beli di kedai. so takde lah tensen sgt, balik kerja kelamkabut nak masak.. nak urus anak & nak main dgn anak.. kdg2 dok didapur wakti ptg & mlm ni lebih memenatkan berbanding di tghari@siang hari.. nampak nyer u kena slow talk dgn suami..
    memang masa anak 1 ni, ibu lebih@ tersangat sensitif bila anak tak nak kat kita.. kita cam rasa anak boikot kita.. kdg2 bila kita rasa letih & penat kerja, kita rasa tak seronok sbb tak enjoy jadi ibu & kita rasa kita ibu yg tak baik.. dlm hal ni jgn simpan sendiri.. share dgn suami.. suami kena lah alert.. tp kalo dpt suami yg jenis bg jwpn standatd "biasalah tu..".. huhhhhh, memang sungguh menyakitkan hati.. so take care yer..!! usah di ikut sgt rasa hati yg sedey...

    ReplyDelete
  2. Kakak, bukan senang memikul tanggungjawab sebagai isteri, ibu, anak dll pada satu masa yg sama. Tapi insya Allah semua tu akan menjadi pengalaman berharga utk kita.. mmg anak2 waktu kecil memerlukan belaian kita, tapi Insya Allah bila dah besar, dia org akan faham..

    ReplyDelete
  3. tq atas nsht yang diberi...insyAllah try to cope...arini EL sb zaffran dmam balik..so arini Hari IBU sb dia tak mau kat abah nak kat ibu ajerrr...horeeeyyyyy..hehehe

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum... Peringkat umur zaffran dah sampai peringkat umo inginkan perhatian dan akan rasa kehilangan yang teramat sangat bila tiada ibunya di sisi... Masa yang ada di rumah, biarkan berkualiti... masak bersama zaffran, basuh botol bersama, dan lakukan hal-hal rumah bersama... semua itu akan hilangkan stress, dan kak qay akan jumpa somethin yang lebih baik daripada sebelumnya. Mungkin penat sikit, tapi itulah masa yg berkualiti berasama zaffran.

    Memang dia inginkan perhatian lebih. untuk elakkan memilih antara suami dan anak, maka kita boleh susun masa berkualiti dengan anak dan suami. tak perlu memilih kerana kedua-duanya sangat penting terutama pnting bagi emosi kita, rite...?

    Niway, moga Allah membantu dalam setiap urusan...

    May ALlah bless u n ur family.... =)

    ReplyDelete