Thursday, September 19, 2013

Teknik Nabi : menutup mata pada kesalahan

Teknik Nabi Muhammad dalam mendorong orang sekeliling, mengajar kita supaya sabar dan tutup mata pada kesalahan yang dilakukan...

dua tiga hari ini, saya lebih banyak pejam mata apa yang anak buat..
anak minum air, letak atas sofa dan air tumpah dan basahkan baju dan seluar saya yang duduk disebelah anak...

saya diam..bangun..ambil kain, lap. buka baju anak,bagi tukar.. kemudian masuk bilik..tukar baju..
anak lihat saya pelik, kerana ibu tidak marah... kata Zaffran " ibu..adik tumpahkan air, ibu tak marah ke?"

saya kata " tak, ibu tak marah...adik kan tengah belajar. insyAllah ibu tahu, lepas ni adik tak letak lagi air atas sofa kan adik?ibu tahu, adik tak sengaja nak tumpahkan air..."

"ibu suka anak ibu lepas minum terus letak dalam singki..baru air tak tumpah atas sofa dan basahkan baju kita " sambung saya.

Zariff terus ambil cawan air dia minum dan masukkan dalam singki dapur.

Subhanallah...sejuk hati saya rasa.



No comments:

Post a Comment