Thursday, September 19, 2013

Teknik Nabi : Mengurangkan Mommy's Guilt

Mengamalkan teknik Nabi Muhammad juga sebenarnya adalah salah satu cara mengurangkan "mommys guilt"

Bila anak tantrum ,ibu marah-marah dan stres, dan kadangkala mula mencubit atau mengugut anak dan sebagainya...dengan harapan, anak akan diam dan tidak tantrum..

mungkin anak akan stop tantrum, tetapi selepas itu, ibu akan mula merasakan 'mommy's guilt' . 

" saya patut tidak cubit dia...saya patut handle anak saya dengan lebih baik.. saya patut ambil dan peluk dia..saya patut cuba pahamkan apa sebab dia menangis.saya bukan ibu yang baik..."

ya..saya juga sering merasakan perasaan ini..terutama bila saya sangat keletihan dan tak boleh nak buka mata lagi di waktu malam...atau sudah kelewatan di pagi hari dan anak mengamuk..

Namun sejak, mengamalkan Teknik Nabi, saya rasakan kekerapan merasakan Mommy's Guilt sudah kurang...walaupun ada juga.
contohnya pagi tadi :

Doktor Rizqi merengek dan menangis pagi ini nak main inhaler saya nak bawa ke sekolah.
Saya tak izinkan, dia menangis dan sudah menunjukkan tanda tanda membentak bentak...saya pujuk juga tidak jadi.

saya sudah hilang sabar...

saya cuba mendorong Doktor Rizqi dengan memuji adik Zariff dengan akhlaknya yang baik pagi ini..

saya katakan pada adik Zariff yang sedang melihat abangnya menangis... " alhamdulillah...ibu seronok tengok adik zariff main sama sama dengan kawan, tidak menangis.. baru la senang hati ibu nak pergi kerja"

" hmmm ayihhh baguss..." kata adik zariff

Namun, tak berjaya..

Doktor Rizqi terus mengamuk tanpa mempedulikan orang... saya dukung dia,dan peluk dia. Dia meronta ronta tak mahu didukung.. saya geram dan saya cubit dia...

dia menangis..saya peluk dia dan saya terangkan kenapa saya tak bagi dia main inhaler athma saya..dia lebih tenang dan berhenti menangis..

saya puji dia untuk tenangkan dia dan dorong akhlaknya yang baik ...

" ibu seronok sangat hari ni,Doktor Rizqi bangun awal, mandi tak menangis, pakai baju sendiri, gosok gigi sendiri".(puji hasil kerjanya )
"kan cepat kita keluar hari ni,boleh kita singgah kedai beli roti kan?"
(berikan impak kerjanya )

"hmmm...affan suka"katanya
"affan minta maaf ibu..." katanya lagi

" ibu pun sama minta maaf sebab cubit Zaffran tadi..ibu hilang sabar..lain kali ibu cuba sabar lagi ya..doakan ibu ya.." kata saya

"Ya Allah, bagi la ibu sabar tak marah marah anak ibu...bagi la affan jadi anak soleh tak nangis nangis" kata anak soleh saya sambil mengangkat tangan..

Ya Allah kau aminkan doa anakku ya Allah...

saya pergi kerja dengan senang hati walaupun masih ada Mommy's guilt sb cubit dan marah anak tadi.namun kurang rasanya perasaan bersalah itu daripada kebiasaan.

InsyaAllah..akan lebih bermujahadah lps ni dgn amarah di hati.
subhanallah..Alhamdulillah..Allahu Akbar


No comments:

Post a Comment