Thursday, September 19, 2013

Teknik Nabi : mendorong adik Zariff

Zariff Rayyan adlh seorg ank yg a bit headstrong..
If dia kt A, A la..if kt B,B la..kbnykn ms sy gn kn kuasa veto sy sbgi ibu bila dia sudah amuking dan nak apa2 yg sy xbagi...yg end up dua dua frustrated
- ibu dan anak.. 

Mlm ni slps gosok gigi dan nak tidur dia nak mkn biskut raya.saya larang kerana gigi sdh digosok dan sy terlampau pnt nk layan kerenah dia.

Zariff tuang biskut atas lantai dan buang tudung biskut ke lantai..dia ddk atas lntai dan tgok saya nk kata apa...

Terasa darah mula naik ke kepala..kbiasaannya saya akan mrh dan suruh dia kutip biskut balik, yg end up saya jg yg kena buat..

saya tarik nafas dlm2 saya kata " subhanallah..pndinya ank ibu baling tutup bekas...sukanya ibu kalau adik kutip biskut ats lntai msuk dlm bkas balik...barula semut x dtg rumah kita.."

Dia diam xde respon.saya pun berlalu ke dapur dan ambil segelas air nk sjukkan hati saya.

Tiba tiba zariff dtg bw.bks bskut dgn biskut yg telah dikutip smuanya atas lntai." nahh.." katanya.dan berlalu pergi.

Subhanallah...terkejut saya.mmg sy igt dia akan tantrum kerana x diberi biskut. Sebaliknya dia terus masuk bilik dan baring.

Terus sy pergi kpd zariff dan kata " ibu syg adik sb adik tlg ibu kutip biskut.mesti lipas semut xdatng dah rumah kita."

Zariff kata " hmmm..ayihh olong ibu.." sambil peluk saya..

Happy sgguh rs hati sy mlm ni...  @-}--
Allahumma solli 'ala Muhammad..

#pejam mata pada kesalahan
#puji pada kebaikan/kekuatannya
#dorong anak untuk lakukan kebaikan


No comments:

Post a Comment