Sunday, November 1, 2009

3 tahun yang penuh kenangan

1 nov 2009.

arini genap 3thun aku berkhidmat di HUSM..3thun yang penuh suka dan duka yang dtg sekali sekala...aku suatu ketika dahulu pernah merasakan satu perasaan yang tak dpt diungkapkan bila memikirkan utk dtg tggal d klntan ini.satu tempat atau negeri yang aku hanya pernah dtg ms kecik2 dulu melawat bapa saudara ayahku(ikut apa ummi kata la...) dan kali terakhir ialah smasa ke rmh nawal slps hbis matriks..ms tu kota bharu tak la semantap sekarang...

mmg aku berbelah bagi..tp lps pk pro n cons n atas nasihat abumi maktok, aku buat kptsan berpindah ke sini..mula2 dtg mmg agak kekok..tak phm ckp satu..(but aku takdela tak phm totally sb kwn2 dia kisas n mtriks rmi bdk klntan..cuma nak ckp tu pning..n bdk2 opis pun sumanya cakp luar...)
then mknn di sini tak dela kena dgn selera aku yang agak cerewet ni...huhu

tp bila pk bnyak fktor, perlahan2 aku adapt di sini..

3tahun di sini, aku sudah terbiasa dgn org2 sini, dengan suasana di sini, aku happy sbnrnya di sini..sbnya, mkn murah, shopping murah, rumah murah...dan boleh kata semuanya hampir dgn aku..dan Kota bharu skrg lbih mantap n membangun bnding dulu...sudah ada Parkson, Giant, tesco d tgh2 pekan...bnyak la spot utk aku cuci mata..takdela aku dok ngadap KBmall tuh je...n tmbhn plak, mydin besar dh nak buka depan husm ni..d tmbh dgn Nirwana hypermarket dpn husm ni..so agak membangun n takdela aku rs sangap sgt hujung mguu...(mcm la aku ni rajin sgt kuar hujung mgu..kalo nak shopping pun ada la sebulan skli dua..)hehehe...

aku juga happy bekerja di sini..di wad paeds..suasana yang cukup ceria, dgn dktr yang mesra (wpun kdg2 ada gak yg tah papa tu..biasa la kan dktr...), misi2 yang happy go lucky n friendly..(misi wad paeds je..hehehe) dan jamuan mkn yang sllu paeds wad n dept buat..hahaha...dan juga aku sdh mula rmi kwn2 di sini drpd department lain...

aku happy sbnrnya..cuma kadangkala, dtgla syarahan dan bebelan atau peraturan yang tak munasarawak, dgn certain2 aktiviti dan kekangan yang buat aku rasa fedup n mula nak give up tu dan buat aku mula pk nak berenti atau pindah IPPT dan sebgainya...

tapi bumi mana yang tak ditimpa hujan kan...dalam beratus hari aku bekerja, barapa hari sgt la nak ada angin ribut taufan puting beliung tuh kan...sekali sekala kot...so ok la kot bnding dgn hari2 yang tenang dan aman yang mampu buat jiwa rs bahagia..tah2 pndh IPPt dpt cuaca yang lebih guruh berdentam dentum siang dan malam lagi hangin...hehehe...

jika dipikirkan sb sekecil ini aku nak berenti keje, tak setimpal..banyak yang aku sdh korbankan utk aku berada di sini, bnyak ms yang sdah terbuang utk aku smpi ke tahap ini, utk aku mcukupkan 3thun aku d sini..utk cnfirm, utk stop ptong kwsp, utk brada dlm situasi yang stabil drpd segi ekonomi mahupan emosi...

maka, aku harus melihat ke depan, dan cuba utk merancang mencukupkan 5thun keberadaan aku di HUSM ini, utk aku memohon utk smbung belajar...ssguhnya, aku bukan la org yang jnis merasa senang dgn menurut arus sahaja tnpa memikirkan perkembangan mental dan akalku...aku bukanlah orang yang mudah merasa cukup dgn apa yang ada...kerana aku mahu menjdi orang yang lebih bnyak ilmunya dan lebih baik dalam mendidik anak bangsa ku, maka aku perlu bnyakkkk sabar...sabar dalam semua perkara...walaupun aku melihat sahabat2 aku telah lama melangkah ke depan merentap peluang melihat negara orang, menyambung pelajaran dan naik pangkat sedangkana ku masih di sini, aku sdar yang rezki tiap orang tidak sama...ada hikmahnya di hadapan yang Allah lbih tahu dan aturkan buat aku..maka aku haruss banyakkkk bersabar dalam semua perkara...

akhir sekali, tahniah pada diriku sendiri sebab aku cukup sabar dalam menempuh segala kepayahan utk 5thun ini....maka aku harus bersabar utk 2tahun lagi...chaiyokk qay...

(ini mode memujuk hati sendiri..hahaha)



5 comments:

  1. Tahniah kerana berjaya melepasi 3 tahun penuh cabaran , Mak Lang ni dah nearly 20 Tahun kat SMKSB ni aduhai dah berkarat . Ada hjt nak merasa angin baru tp sayangnya datang melalui tawaran naik pangkat jadi Pengetua ... Hai awal -awal lg tolak Tak Sanggup

    ReplyDelete
  2. Allah menjadikan ujian itu untuk menjadikan kita seorang yang lebih mantap kemudiannya...maka usahakanlah supaya kita benar2 menjadi mantap...atau kita adalah hamba yang lemah tanpa iman

    ReplyDelete
  3. Tahniah kerana sudah nampak kenapa Allah lontarkan kakak ke situ. Doalah banyak2 agar Allah beri banyak kesabaran. Itulah hidup namanya. Senang lenang untuk penghuni syurga Allah sahaja. Muga sabar itu menjanjikan banyak pahala untuk kakak. Umiabu tetap menyokong ahrapan dan cita-cita kakak tu!Apa-apa pun banyak berbincnag dengan Zulffi.

    ReplyDelete
  4. tq semua atas doa dan ucapan semngt....kena nekad dan tekad nih...

    ReplyDelete
  5. Tak semua yg org dapat kita kena dapat sebab Allah tentukan sesuatu yg tersendiri buat kita. Bersabar adalah jalan terbaik memujuk hati.
    Cuba pandang nasib org lain dan kita akan rasa sangat bertuah dengan takdir kita..
    Tahniah atas 3 tahun berlalu..Tahniah juga untuk 2 tahun yg mencabar dihadapan...

    ReplyDelete