Tuesday, March 31, 2009

skdr berceloteh

the intelligent boy genius in the making...

toys of pak njng Ammar now is Zaffran's


31 Mac 09
2hari ni kami bercuti bday Sultan Kelantan...biasanya bila bday sultan, kelantan akan meriah dgn pntu gerbang yg plebgi design n berwrna warni...ada yg ada crown pusing2, ada yg ada payung...mcm2..n spnjng jalan di Chicha dkt istana akan pnuh lampu warna warni...berjurai2 drpd pokok2..thun ni ada lmpu mcm pokok krismas..bsar..warna silver n glod..bila buka mlm2 mmg cntik..even zaffran yg dok merap dlm kete takmau dok terdiam tgok lmpu yg cntik....mlm smlm ada Car Parade..tpi kami tak pg pun..zaffran kan tido awal..ditmbh dgn nak sesak org rmi2, berpeluh2..mls la aku..aku lbih rela dok rmh n tgok tv or baca buku citer yg melambak tak dihbiskan lg...hmpppp.....bila la nak khtam buku2 aku..even buku Pndidikan anak2 dlm islm tuh pun baca sekrat jalan..takdan nak smbg lg...hmphhhh..mgkin aku nak kena buat time managemnt bgus skit kot...tp ada bby nih, apa sj aku nak buat kn tgok bila time dia tido..kdg tuh nak tido pun kn ikit time dia gaks..mcm td, dia tido kul 11 smpi kul 130 aku pun bntai tido skli dgn dia..mana taknya...smlm smpi kul 12 nangis tak mo tido...pg td kul 6 dah bgun main...adesss...mana larat nak thn....mngntoks mcm apa...kn gak tido..if tak nnti aku pun naik crnky...mcm juke box rosal aja...

td aku msk mee udang utk Inche Zulffi dan zup daging cincang wif potatoes n carrots for Mr Zaffran...sdap dia mkn.siap tmbh lg..tghri pun gotu, ptg pun gitu..sdap sgguh gamaknya..hahaha..siap ddk diam2 lg mkn..kalo tidak...mak aiii berchenta la nak bg dia abis nasi smgkuk..nak pnjat tgga la..pnjt kerusi la...main bwh meja, tak pun sbuk nak tarik bunga aku...abis la bnga SSF aku tuh...huhuhu

msk mee udang td sb tingat mee udang kat Pulau sayak..ritu tak smpt mkn ms balik penang..tbyg udgnya yg bsar n sdap tuh..so aku pun cri la resepi on9 n buat mee udang sndri...sodappp...inche Zulffi kata boleh buka gerai jual ni..hahaha..as if aku ada msa...

ptg td, lps dinner bw zaffran kuar jalan2...smbil tuh dok bsmbg dgn Sabrina, neighbour dr Maldives...jgn taktauuu..jiran2 aku ni international pnya org..heheeh...smbg psl apa?psl anak la..psl pam susu, psl weaning, psl EBM ,mainan anak..hmmm..bkn ada bnd len nak citer..jalan2 n smbg dgn neighbour len pun psl anal gak...agaknya, mak2 ni mmg takde bnda lain nak citer agknya..anak jer yg ada in common...hmm..chat pun gitu gaks..ngan ija, hanum, lyna, azira sume citer psl anak..hahaha..mommy's bond kot..tapi actually bila smbg ngan org ni bnyak ilmu bru dpt dr segi teori n practical..so takde la wasting kan..hehehe nak justify sbnrnya dok ym aja takdak keje..hahah

hmm..actaully, I just miss having my own sweet time nak buat hal aku sndri...nak baring atas katil baca buku drpd pagi smpi ptg mcm ms prgnnt dulu, nak tgok movie, nak boleh solat lama2, baca quran bnyak2, hbiskan terjemahan quran tuh... tp itu la..sumenya tak smpt...trasa sgt..dulu, tiap hari msti kurg2 dpt baca quran 2kli shri, lps subuh, lps mgrb tggu isyak but skrg, nak dpt shri skli pun payah...trasa mcm kurg sgt amalan aku nih sjak ada anak...nak puasa sunat kdg, nnti msti susu tak ckup, sian anak plak...nak solat lama2,anak nangis, meragam...hmmm...kdg trasa mcm kurg sgt amalan aku sejak ada anak ni..risau juga pk...but aku slu ingt kisah zaman nabi ke apa aku tak ingt..yg ada prmpuan tu duduk btapa dlm gua , tggalkan anak suami dia sb dia nak beribadat spnuhnya pd Allah...tp amalan dia lbih baik n bkli gnda skiranya dia bbkti pd anak dan suami dia....lbih kurg la...so aku doa mudah2an apa yg aku lakukan utk anak dan suami ni, tuhan berkati..cuma hati ni kena bnyak sbr n kurg mgeluh aja...sb bila mgeluh aja, hbis phala yg dpt pnat sahaja...pahala?zero....so hati....berlapanglah dada..bnyak sbr..

hmm tp bila pk..ada anak mmg bes but...aku really need to find sumtime for myself n esp for zulffi n me...aku msih blum pndi bhgi ms aku lgi antara aku, rmh, suami, anak...mana nak diutamkan...syukur zulffi bnyak sgt mbntu hari2 tlg uruskan keje rmh.drpd mbsuh melipat baju, vakum rumah, bli brg sume dia yg siapkan....cuma hal dpur aja aku uruskan n hal anak..tuh pun rs tak ckup ms..mana nak msk utk bekal zaffran, nak pam susu , nak myusu nak tidokan...bla bla...usih....ssguhnya aku sgt bruntung ada suami sebaik zulffi..mana nak cri suami mcm zulffi..kwn2 aku sume kata aku mmg beruntung..kdg bila diorg mengeluh psl suami tak mbntu, aku diam aja..taktahu n tak brni nak komen...dgr aja...ssghnya, Allah jdikan setiap psgn tuh dgn goo dia msti ada sbab musababnya...apa2 pun..tq Inche Zulffi, sb bnyak tlg qay urusin soal rmh dan anak..tnpa kamu, aku pasti kecapekan.....

5 comments:

  1. suke sgt baca blog akak neh.. sgt membina okeh! a'ah sy pun bila staf ngadu husband diorang x membantu kt umah, x phm bile isteri bz dgn anak, bla bla bla, sy senyap jek la.. sbb encek adam pun ok, rajin membantu especially bila kita sibuk ngan anak kan.. so die la yg tlg uruskan yg lain2.. alhmdulillah sgt! syukur pd Allah selalu..

    OMG!! zaffran sgt kiut dgn buku itu! lagaknye mcm paham ape yg die konon2 baca tu hihik.. supercute!

    ReplyDelete
  2. salam kak qay^_^

    Waa, anak dah besar, bila nak bawak ke Taman Uda? hehe. May Allah bless us, ameen~

    ReplyDelete
  3. huhuhu..budak hemsem yg bijak.

    ReplyDelete
  4. salam qay..aku baru je jumpa blog hang...very nice...do visit me at www.hudahuds.blogspot.com

    ReplyDelete