Sunday, March 22, 2009

happy bday Ummi


this post is in blue cos Im in blues today n blue is my mum n I fave color....

yesterday was Ummi's bday...aku nak update blog for ummi ysterday but dsbbkan Mzr tak lena mlm sblmnya, abis aku satu hari kebengongan... apa2 pun, sms dihntr pgnti diri...tnda ingtn dr kejauhan...
" ummi, happy bday again from kakak n famly..moga ummi akan trus sht dan diberi kekuatan buat meneruskan hdup sbgi hmba Allah..moga hidup ummi abu diberkati sllu dan dimurahkan rezki dan dilimpahi rahmat....kakak syang ummi "


ummi sdah reach golden years org kata..but pd aku ummi ttap spt yg aku lihat sjak aku kcil...tak ada yg berubah drpd segi apa pun, bahkan makin bertambah mantap...
ummi adalah org yg smpoi pd aku, cool n relax jer...dr kcik smpi bsar, kalo nak kmplot apa2 sumer cri ummi dulu..nak gosip, nak ngadu, nak nangis, nak mnta nsht, nak ngumpat..(uiks..boleh ka?) hahah sume cri ummi..sng kata, ummi adalah kaunter informasi dan aduan..sbnya, apa yg ummi kata sumenya dikira sbgi yang tbaik...utk aku...one thing yg aku thnkful gile pd aku, sb suruh aku pndh usm..aku mmg takmo pndh usm dulu..takmo dok klntn, but atas nsht n drgn ummi abu, aku pndh gak..n now i know its the best..aku lbih aman, lbih seronok, lbih tntram dok sini...tq ummi...


ummi aku adalah ibu yang sntiasa uptodate..dr segi semua pkmbgn smsa terkini..aku sllu bngga ckp ngan kwn2 aku, yg ummi n abu aku ada blog msing2...esp ummi la sb jrg la wanita baya ummi uptodate kan...n aku siap bngga kata ummi aku pndi surfing n in fact lbih terrer dr aku in sum aspect...ummi ada digi cam ummi sndri yan ummi suka tgkap n load gmbr nya..kalo nak bcuti ke mana2 ke or cri info apa2, surf net aja...tak perlu cri dlm majalah ke apa ke...canggih tak mak aku...even nak msk pun cri je dlm net...even order on9 bnda2...dkt opis ni, aku dikenali sbgi pmbli on9..kalo nak cri or bli papa mmg org akan mnta aku tlg cri or bli on9 aja...so mnurun dr sapa kan...buku, botol susu sume on9 aja...sng kata sume fmly aku adalah famly on9..hehehe..




satu lg yg aku pling suka bout umi, is ummi pndi msk...pndi msk dlm sume bnda jnis mskan almost...mskn melayu yg pling best, sambal tumis, bihun sup, ikan blh blkg, soto, mee kuah, n tbru char kewteaw...smpi abu kata " beli mana ni?" sdap kan umii...ummi juga pndi buat kek, biskut..sllu raya, kitrg nak bw balik biskut yg ummi buat..kitrg bkn nak pun mkn biskut beli tuh...so raya thun lps aku bg ja duit kat umi utk buat kuih instead of aku bli kuih bw balik..sb nnti aku pun nak paw balik..hahahaha...western n pastry pun umi pndi buat. lasagnia, chicken chop, apple pie, cream puff..yg pling tale lawan adalah kek coklat umii....sbnrnya, apa umi msk sume sdap...so sllu sbln sblm plan nak balik aku dah ada dah list apa aku mau mkn...huhu..sng kata, umi msk apa suma sdap....fingers licking good..smpi skrg zulffi pun kata.."sdap sgguh chesse cake umi.. "kdg2 dia tnya bila nak blik bertam...ummi buat tak cheese cake?nak mnta sndri segan, tpksa aku tanyakan...pdhal aku bkn suka cheese cake...smpi kdg ummi buat cheese cake kat zulffi aku lak yang mcm nak merajuk sb umi tak buat choc cake..hehehe




ummi pd aku, adlh sebaik2 insan atau idola aku...ummi org yg aku rs paling sbr dlm semua hal..melayan kerenah anak dan suami, kerenah famly dan hal2 msyrkt org skllg...aku yg sllunya radikal dlm almost stiap kata dan perlakuan aku, kdgkala di tone down oleh kata2 dan perlakuan ummi yg lmah lmbut dan pnyabar..knapa ya tak menurun kat aku sume tuh..huhuhu..aku msih ingt satu kata umi ms aku sklh dulu..isunya psl sapa tah buat sumtg yg tak elok kat ummi, sort of backstab gitu la...aku kata kat ummi, lbih kurg.." napa tak pi serang je umah org tuh...suka hti je buat org camtuh.." (uishh..radikal kan aku..huhu).. then ummi kata " biarlah...tuhan tu adil...biar la org nak buat apa kat kita, asal kita tak buat camtu kat org..kita tau mana betul mana silap..biar Allah ja hukum..
.kita ni hidup biar jadi mcm pokok...walau org bling kayu la, baling batu la dkt kita , tapi kita ttap bg buah yang manis dan sdap dan jd tmpt blindung pd org bila perlu...." huhuu..aku ingt lg wpun dah bbelas thun umi kata..kdg aku ikut, but kdg aku bling balik kayu kat org tuh..hahahah..gans tul aku...apapun, umi la sbaik idola aku...


aku tak dpt nak hitung countless of time ummi cried bcos of us..bcos of wat we said or act, bcos of wat people said to ummi or did to ummi bcos of us..(kitrg adik bradik nakal dulu kcik2..buas plak tuh) but ummi still loves us with undying conditional love of her...aku pnah ingt, ms kcik dok kat Taman Cahaya dulu, mak Ecik ( bdak nakal Taman Cahaya yang perasan taman tuh nenek dia yg punya..) dtg serang ummi tgah -tgahari buta ms kitrg tgh tido kat depan tv..dia siap dtg jnguk dkt tgkap depan n maki hamun umi lagi..isunya psl apa aku tak ingt.sumtg bout konon kitrg kata2 anak dia kot...well, anak dia mmg nakal yang tahap gaban pun..slmba ja buat anak org..tapi ummi, siap ckp baik2 lgi...siap mnta maaf lagi pdhal bkn salah anak2 umi pun...tpi lps tu meleleh airmata ummi ...aku ingt lagi...ummi sdih bila org kata anak ummi jahat, ummi tak pndi jaga anak..sian ummi...tapi sbnrnya kitrg yg nakal tak dgr kata ummi..bkn ummi yg tak pndi jaga anak..dulu aku tak pnah pk sume tuh, but lately since ada anak sndri n tahu pnat lelah jd mak ni..bru aku insaf n sikit2 dtg memori lalu...n sjak aku sndri jd ibu, aku mmg jnji pd diri aku, aku akan jd anak yg tbaik utk ummi smntra msih ada ksmptn...aku taktahu lama mana tempoh yg aku ada utk aku cover blik suma kslhn aku pd abumi sejak 26 thun yg lalu but aku akan cuba yg tbaik...utk ibu yang tbaik dlm dunia...my ummi....kakak syg ummi..tq ummi

4 comments:

  1. ait semua ummi ja.... nama abu tak sebut pun ! anyway it's good that we love and respect each other. we are getting old and wiser, but still a lot of things to be perfected. many things that abu ummi buat always being construed as tak sporting la, tegas la, cengeeh la, tapi just know that we love all of you from the depth of our hearts. abu...

    ReplyDelete
  2. ini edisi ummi la abu...nnti edisi abu julai nanti..

    ReplyDelete
  3. edisi abu nnt kita tulis pasai abu..sabar ya abu..july edition coming soon..hihihi..

    ReplyDelete
  4. Sorry baru ada ksempatan nak tengok blog. Sibuk uruskan adik-adik balik n masuk asrama. Terlerai juga airmata bila baca ungkapan perasaan anak-anak. Ibu mana pun akan buat macam tu..apatah lagi ummi yang dah commit untuk resigned dan bagi sepenuh hati pada anak-anak dan suami. maybe jika masih kat Maybank mungkin dah naik jadi manager kot. tapi ummi selalu believed dalam hidup kita tak semestinya dapat semua yang kita nak. Allah akan spare some for the akhirat world. Teruskan amal smentara masih ada peluang . Muslim yang baik adalah hari ini lebih baik dari semalam.

    ReplyDelete