Wednesday, December 30, 2009

anak, ibu dan abah



pernahkan anda terfikir, kenapa Allah jdikan seorang anak itu beribu dan berbapa...bukan hanya daripada ibu sahaja???mmg la of cos perlukan sperm dr bapa utk mbntuk anak itu kan...tpi cuba anda pikir..sekiranya seorang wanita itu boleh hamil tanpa seorang lelaki dengan kaedah teknologi cthnya yang tak menggunakan sperm cthnya, pernahkan anda terfikir kenapa Allah tidak jadikan sebegitu kecuali utk wanita terpilih iaitu Maryam???

even utk wanita yang menggunakan donor sperm atau mnjdi ibu tumpang pun, hukumnya adalah haram...selain drpd sebab nasab keturunan, pernah anda terfikir kenapa ia menjadi hukumnya haram?kenapa Allah letakkan status sebegitu sekali???


wahhh... mendalamnya pemikiran aku pd hari ni...

sbnrnya dah lama tefikir but blum pernah tertulis sahaja....hehehe

pd aku simple aja sbnrnya...


pernahkan anda, sebagai seorang ibu, apabila anda sudah sgt letih atau stress dgn khidupan sbgi seorang ibu ditambah dengan kepenatan bekerja dan kmdian melayan kerenah anak2, dengan anak2 melalak tak habis2, dengan sepah2kan rumah dan sebagainya, smpi satu tahap, anda rasa..ENOUGH!!!..I need a break!!!

di mana anda mahu sdkit ms utk anda sendirian atau berseorangan utk merehatkan diri buat sbntar tanpa ada gangguan .. "ummi nak itu..ummi nak ini...ummi abang tarik rmbut adik..ummi adik tumpahkan susu???"

siapa yang anda harapkan untk coolkan meter kemarahan dan kestresan anda?

of cos la Inche Suami kan....bayangkan kalau anda tiada Inche Suami di sisi, spt dia berkursus atau sntiasa tidak ada di rumah atau, anda seorang ibu tunggal...siapa yang akan anda harapkan utk mengcoolkan stress anda itu...???

itula gunanya Allah jdikan setiap anak itu beribu dan berbapa utk masing2 saling menyeimbangi satu sama lain....tatkala ayah tgh marah, tgh panas hati atau penat...siapa yang sejukkan hatinya?tntula si ibu..bawa lari anak2, biar ayah berehat sbntar..dan tatkala ibu, tgh di amuk seribu rasa yang bertandang, sdh tntulah ayah harus memainkan peranan...brula aman rmhtgga yang dibina...baygkanlah jika ibu itu sndrian melayan segalanya..mau gila meroyan juga dibuatnya..bila amarah sdh naik ke kepala, syaitan sdh bermaharajalela...mau anak yang disyginya sepenuh jiwa pun boleh jd mangsa....Nauzubillah.....

sejak aku bergelar ibu, aku tak pernah dpt membayangkan bgimana seorang ibu itu dpt membesarkan anak2 sndirian...dan aku pernah berkata pd kawan2 aku ms mula2 aku bersalin, aku tak dpt bygkan membesarkan anak2 seorang diri dan baru aku paham kenapa Allah jadikan anak itu beribu dan berbapa....

dan sememangnya ibu2 yang membesarkan anak2 seorang diri tnpa suami di sisi, sememangnya seorang supermum and superwomen....jika ibu itu seorang balu, mgkin ada byrn insurans atau pencen suami utk membantu menyara anak2..tetapi jika merupakan seorang janda yang tidak mendpt byrn nafkah anak, ataupun bntuan bekas suami, baygkanla bgimana dia harus menyara hidup diri dan anak2 tnpa bntuan sesiapa...

dulu aku tidak paham, kenapa tokoh2 ibu cth cthnya sllu ibu tunggal..kenapa dlm majalah2, ibu tunggal yang berjaya sllu dibangga2 kan atau diwar2kan...ttpi slepas aku sndri bergelar ibu, bru aku paham dan sememangnya aku tabik spring pd ibu2 tunggal yang mampu membsarkan anak2 seorang diri dgn jayanya...mmg memrlukan satu pengorbanan yang besar utk mjdi seorang supermum...

maka ssghnya, aku trully am thankful to Allah for all that He has given me..a solid parents, a happy family, a good husband to stabilize me being a mum n wife....




3 comments:

  1. Qay, sangat bersetuju..husband & wife hubungan simbiosis & anak2 perlu both untuk variation...

    Macam me, time cuddles, sleeping & nenen, anak2 cari me..time to play, they prefer papanyer... :>

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..bila kita sentiasa bersyukur dengan apa yg kita ada pada hari ini..sesungguhnya, menjadi seorg ibu mmg saat2 yg manis walaupun mencabar..

    p/s: walaupun kehidupan harianku tanpa suami (asben keje jauh-kuantan)...tapi aku dibantu oleh ibuku..terima kasih mak..

    ReplyDelete
  3. tuhla hanz, me too anak nak main je ajak abah..all teh fun thing cr abah..nak mkn, nak tido cri ibu..hihihi

    shila, nsib ada juga mak nak tlg kan...kalo sorg2 mau terkial2 gak time anak tak sht ke cthnye kan..ada sorg kakak kat sn, bsrkan anak 3 org sorg2..sb suami keje kat KK...wknd je balik...huhu

    ReplyDelete