Wednesday, December 30, 2009

anakku, kasihku..maafkan ibu...




semalam zaffran buat perangai...asyik menangis saja...

aku taktahu apa yang tak kena...mgkin sb panas, gatal bdn2 buat zaffran tak selesa wpun dah psg aircond tahap kutub utara, dan tidak berselimut,
dia msih berpeluh2...bila selimut dia akan terjaga dan mula mengamuk...aduhhhh...
zaffran mmg sejak kcil tak boleh pns2...bak kata EL, putera lilin mcm ibunya..mmg tak suka n tak leh pns2, mula naik gatal2....sb tu kalau kami nak kluar mkn, mmg akan cari tmpt2 yng sjuk2 sahaja..huhuhu..menagda sgguh anak kelahiran Brighton sorg nih....

skrg dia sdh pndi ckp gatal...cuma bila nak menggaru, dia akan tarik tgn aku dan letak d tmpt yang gatal..utk aku tlg gosokkan...kalo even gatal mata, dia akan tarik jari dan letak di mata utk digosokkan...

bila ada yang tak kena....mula melalak2....smpi aku jd naik rs geram dan rasa nak marah...bila badan yang penat, kepala yang penuh dengan bnda yang nak dipikirkan, membuatkan seribu macam rasa hadir di waktu malam itu...

jika difikirkan, jika kejadian yang sama dtg di pagi hari, aku masih bisa cool lagi menangani, ttpi kalau di tgh2 malam, spt mcm naik segala mcm perasaan dan pikiran yang aku tak boleh nak ungkapkan....

memang benar kata2 dlm Alquran..di waktu malam hari, dtg pelbagai kejahatan yang kita tak nmpk di siang hari...sebb itu digalakkan mengambil wudhuk sebelum tidur dan membaca ayat2 suci spt ayat kursi, 3 Qul utk dihindarkan dr segala kejahatan...

bila dilagukan bacaan zikir dan ayat2 quran buat menenangkan hati aku yg tgh resah dan gelisah, dan juga utk mndodoikan zaffran, baru perlahan2 kami berdua tenang....namun, jika di malam harinya smpi ke siang sdh bermacam2 perangai, di ttup mlm harinya dgn perasaan yang tidak enak, smpi ke jaga di siangnya juga, turut terbawa2...


pgi ini nak ke nurseri, msih bermacam2 perangai..pgi2 lagi tak mahu pd aku..mgkin trasa hati sb kena marah mlm td..tgok muka aku pun tak mahu...jeling aja..konon2 merajuk...asyik nak pd abah..tsntuh juga hati bila anak memalingkan muka dan berlari mengejar abahnya yang sdah kesuntukan utk solat subuh...tp diam2 aku sdarkan diri sndri, aku sndri yang kurang kesabaran dgnnya mlm td....lantas aku ambil dan um
pan dia dgn apa lagi...pastinya susu ibu , utk memastikan bond antara ibu dan anak itu rapat kembali...dia mula tersenyum slps aku membuat aksi2 lucu di muka smbil mnyusukan...baru mahu tsnyum dan mncium pipi aku kmudiannya...



tapi nak ke nurseri, tpksa aku umpan dengan sumi yang sntiasa ada dlm peti, tapi hnya diberi jika berlaku kes2 mcm ni... mana taknya..melalak2 tak mahu naik kereta..bgi biskut tak nak, bagi air tak nak..bg sumi, snyap dan ralit smpi d nurseri..aman aku nak drive sepnjg jalan....wpun aku tahu, itu bukan habit yang baik, dan aku mmg bkn ibu yng suka gula2kan anak dgn mknn manis atau mknn segera..paling2 pun..biskut IKO...yang lain, biskut wheatmeal jacob sahaja..ataupun nutrigen sekali sekala....

smpi ke nurseri, aku pluk cium smbil aku bisik kata2 sayang dan kasih d tlinganya spya dia behave dan tidak mengamuk2 di nurseri..dia takmhu pd Cik Ikanya pg ni..lantas aku letakkan dia di sisi Umminya dan berpesan yang dia agak emo hari ni..dgn harapan, sedikit perhatian lbih diberikan kpdnya...

Umminya paham..sbb dia sudah menjaga zaffran seawal umur 55hari lagi...sdah tahu kerenah dan kehendak zaffran, bahkan kdgkala lbih baik dr aku...mgkin ms siang yg lama berada bersama zaffran dan juga pengalaman membesarkan anak seramai 6 orang yang berjaya semuanya membuatkan dia lebih cool..aku sering melihat Ummi zaffran spt ummi aku..pd aku, ada persamaan antara keduanya..dalam tingkah kata yang berlapik dan lemah lembut, mudah bertolak ansur dan pemurah, dan yang utama, rs keibuan itu yang hadir terpamir di wajahnya mmbuatkan aku rs tenang menghantar zaffran ke sana....aku tak pernah rs ingin menghantar zaffran ke tmpt lain wpun ada tmpt lain yang kononnya lbih bgus kerana aku merasakan dia sdh mndpt pengasuh yang cukup baik.

Dan aku, zulffi dan zaffran sgt beruntung kerana Allah kasihkan kami dgn memberikan pengasuh yang ckup baik pd kami...tmpt kami menumpangkan kasih dan pengalaman buat mendidik anak kami....tak semua orang mendapat pengasuh yang tidak pernah memeningkan kpala spt kami...mgkin apa yang kami dpt skrg ini, disbbkan oleh apa yang ummi telah berikan kpda anak2 asuhan ummi dahulu...mgkin kebaikan ummi dahulu, Allah balaskan melalui cucu ummi skrg...terima kasih Ya Allah, terima kasih Ummi..

sesungguhnya Zaffran Rizqi sgt beruntung orangnya sedari kecil sesuai dngan maksud namanya Yang Beruntung Rezkiku...


sebelum aku memasuki kereta, Zaffran Rizqi memalingkan muka ke arah ku, dan menyengetkan kepalanya dengan pose manjanya dan memberikan ku senyumannnn paaaaling manis buatku smbil melambaikan tangan kpd ku seperti memberi isyarat...
"its Ok ibu...I forgive u...." yang membuatkan aku spt dihantui senyuman manisnya dan kedipan matanya yang tidak lgsung menampakkan mata putihnya sepanjang ms...

Oh anak, Ibu kasih pd mu....maafkan i
bu sayang k
erana kurang sabar pd mu....





No comments:

Post a Comment