Tuesday, May 27, 2008

minggu2 terakhir ini..

Banyak yang ingin diceritakan, dibicarakan ttpi tkdg isu2nya tllu snsitif dan private...kdg aku tllu sibuk dgn khdpan aku shrian utk mngambil ms utk mcoret..dgn pt di wad, dgn jurnal2 yg perlu dibaca utk research, questionaire yg perlu direka dan isu2 opis yg kdg melemaskan minda dan jiwa...tidak campur isu2 di rumah lagi yang kdg2 mbuai dan mghayunkan emosi aku...
hmmppp...tgal bbrapa mnggu lagi utk aku truskan status aku sbgi istri zulffi sahaja dan sntiasa bduaan dgn zulffi, bermesra dan menyulam kengn indah cinta...tggal bbrapa mnggu lgi shaja akan hdir insan bru dlm khdpn aku dan zulffi, yang bakal mngubah corak khdpn dan ms dpan aku...dan tggal bbrpa mngu shja lagi utk aku truskan hdp aku dlm keadaan yg serba tak kna ini yg ada kala nya mbhgiakan dan adakalanya meresahkan...

bkn aku tidak happy dgn perkmbgn baru ini ttpi kdgkala semuanya menakutkan...trutama bila aku bnyak bfikir dan merenung ms dpn yg tak psti...spt yg aku pnah ckp pd dura dulu, aku mjaga wad kanak2 di husm..mcm2 yg aku tgok dan mcm2 yg aku nmpk dan rskan..aku takut, aku gerun dan aku sangsi jika ada tslah kata n perilaku aku pd anak2 itu atau ibubapa mereka yg bakal mjdi tulah pd anak aku ini..aku tkut apa yg blku pd anak2 itu akan tjdi pd anak aku ini..aku sllu tfikir bgimana tuhan brikan kkuatan utk ibu2 itu mjaga dan mngasuh dan bsabar dgn anak2 yang dr kcil lagi sudah mpunyai mslh kshtn, cacat, kanser dll...aku jd gerun...aku jd resah....aku sllu juga tfikir, knapa kanak2 sekecil itu sudah ditimpa bbgi dugaan..salah siapakah itu?dugaan tuhan utk ibu bapanya atau salah ibunya smsa mgndgkah yg myebabkan anak sdemikian rupa?aku sangsi dan aku takut jika ada yg salah dan silap yg aku buat slma aku mgndg ini yg bakal mbntuk anak dlm kndgn ini...aku sllu tfikir bgimanakah bila bsr anak ini..akan mjdi anak yg taat pd Tuhan dan Rasulnya, ptuh dan taat pd ibu bapanya atau sebaliknya...akan jdi anak yg baik, sabar, lemah lembut atau sebaliknya...kerana aku tahu apa sahaja yg aku lakukan dan rasakan semuanya bakal mpengaruhi anak itu,,mgkin sdah tlewat utk aku risaukan dan fikirkan semua itu ttp, apa yg harus aku lakukan????dan adakah aku juga bakal mjdi ibu yang baik, yang mithali, yang pnyayang yang mngutamakan anaknya drpd jiwa dan dirinya..???

bila dibincangkan isu bersalin pula, aku smkin resah dan takut..mcm2 cerita aku dgr...tkut dan ngeri memikirkan...apa yg bakal tjdi...akan survive ka aku?miza pnah kata, ms skit bslin mcm2 dia tpkir, dah smpt minta maaf pd suma org ke belum...spt btrung nyawa nak mlhirkan...adik Cam pula dgn komplikasinya, buatkan aku smkin rsah..bila aku sntiasa dilayukan dgn novel2 yg sering aku baca lately buatkan aku tidak pnya ms utk bkhayal dan bfikir yg bukan2...ttpi bila aku dlm keadaan bjaga dan berseorangan di ofis ni cthnnya,buat aku resah.zulffi kata jgn fikir yg bukan2 atau tllu bnyak tp hakikatnya aku yg akan alami semua itu ,melalui sgala dugaan itu..Maka di akhir cerita, aku pndmkan ksmua apa yg aku rsa dan risaukan di dlm hati utk tidak mgocakkan air yg tenang itu...hmphhh

No comments:

Post a Comment