Tuesday, March 20, 2012

Didik Hati dengan Mathurat


Dear  all,
sy dah lama berfikir..nak hntr emel pd Munif kumpulan Hijjaz.saya nak suruh dia buat satu cd yang ada himpunan bacaan mathurat. sb saya merasakan, amatlah sukar saya nak istiqamah dgn bacaan mathurat saya hari2 sejak bekerja. semasa di Kisas dahulu, pg ptg ada bacaan Mathurat., walaupun sy sering terlepas bermula bacaan  drpd awal samda subuh atau pun asar..huhu.namun ia seperti sudah sebati dgn saya.dan bila ke KMPP, sy terkesan dengan sahabat sebilik sy Nawal Radhiah yang merupakan ex SMAPK, dia sgguh tekun dan jrg skli tinggalkan bacaan Mathurat.Mgkin kerana pg ptg selama 5 tahun d SMAPK, buatkan dia sprti sdh sebati jiwanya dgn Mathurat. terasa ruginya sy ms tu tak dpd form 1 di KISAS.(kalau boleh )..hihi...
then bila bekerja di HUKM, sllu nya saya smpi awal di pjbt, buat smpt hbiskan bacaan dlm kereta itupun slps ternampak sorang staf tekun mghbiskan mathurat dia dlm kereta sblum msuk ke pjbt.dan juga sb jika sy msuk pjbt awal pun , pintu depan saya takdak kunci.kena tggu org lain dtg buka kunci juga..so might as well baca mathurat dahulu,..but bila kerja di USM ni, culas sgguh saya..jd seringkali sy terpikir, nak hntr emel pd Munif Hijjaz....sekurangnya bila sy dgr Cd dlm kete smasa nak pg keje, hntr anak2, smpt la saya hbiskan bcaan mathurat sy...tak dpt yg kubra pun, yang sughra ckup la...Eh, sempat ke???bkn rmh dekat ke???
walaupun rmh sy 7km sj dr usm, ttpi sy harus lalu 3 sekolah yang besar2 di tepi jalan, saya harus detour mghntr anak sya dua org ke nurseri dan PASTI..itu tak msuk nak sggah beli kuih atau roti kat anak, nak uturn nak msuk usm, plus nak pusing punchcard(dgn kete ye) smpi la saya park kete..so mmg smpt la saya hbiskan bacaan d cd..InsyAllah smpt...yang jam2 sokmo tu, lg la smpt....

cumanya sllu pg aja smpt, ptgnya sllu sy tak smpt nak ikut bsama sb bnyak pgisian ptg2 d IKIM.fm dan juga dok melayan anak sya bercerita pnjg dlm kereta apa dia buat di pasti sehrian..if sy snyap tak jwb2 pertanyaan dia sb sy dok terkumat kamit baca mathurat. dia akan ulang soalan smpi sy jawab..sian pggil.."ibuu..affan tanya ni...jawab la..tak baik tak jawab...affan tanya ni"   .huhu..mcm ayat aku ja tuh....

oh back to emel saya...angan2 sy tu tak teremel2 pun....cuma hari tu ada org dtg jual cd zikir pagi dan petang ms sy tgh mkn d kedai..sya pun beli...cd tu bacaan drpd Mekah...susunan dia tak  semuanya bacaan dalam Mathurat...but boleh la saya nak amalkan zikir pagi2 dlm kereta kan...

belek punya belek,dkt pakcik google rupanya dah ada org terbitkan cd mathurat ni,...ada 3 yang dpat dikenal
.aku ja yang buta slama ni..hihi..

satu yang ni..Ustaz Asri . Harga dlm 19.90

USTAZ ASRI IBRAHIM - Keberkatan Ma'thurat (CD)

BAZLI UNIC - Cahaya Ketenangan Ma'thurat (CD)RAIHAN - Al-Ma'thurat oleh Che Amran Raihan (CD)
yang ni pun sama harganya...dan ada lg satu Ustaz Badrul Amin...jdi boleh la anda cri je di kdi Cd atau pun mcm i sllu buat...orderrr je online....hihih

ada juga link yang boleh di download, ttpi sb server di pjbt ni bnyak sgt yang blocknya smpi link2 agama pun nak block jg...apa kehelnyatah.  .mbuatkan ssahnya nak loaad msuk mp3 aja n cocok dkt usb dlm kete...so harusla beli ini cd...dah punnn...transaksi d hjg jariii kannnnn..


DAN ANda juga boleh download mathurat dkt hp anda n ustaz DON yang alunkan okey...sapa yang pakai android hp atau tablet  tu boleh la download d market.. or go to this link http://fb.com/mmathurat.. lg sng boleh bawa ke mana2...takde alasan lg tak nak baca, xdan baca, xbawa, xda masa...semua di hujung jari okeeee....




sedikit perkongsian mengenai Mathurat :

Mathurat adalah himpunan doa-doa dan wirid yang mnjdi amalan Rasulullah. dan kemudiannya disusun oleh Imam Hassan Al Bana.


Antara kelebihan-kelebihannya ialah :
1. Dimulakan dengan “Aku berlindung dengan Allah yang Maha Mendengar, Lagi Maha Mengetahui dari gangguan syaitan yang terkutuk”
(Menunjukkan setiap jiwa kita mesti menyerahkan diri kepadaNYA sebelum melakukan aktiviti dan berusaha menghindarkan diri dari sesuatu yang boleh menyesatkan dari mengingati Allah).
2. Memuji Kebesaran Allah dengan bertasbih.
3. Mensyukuri dan mengakui segala nikmat pemberianNya.
4. Menghindari diri dari Syirik (yang disedari mahupun tidak).
5. Berlindung dari kejahatan Makhluk dan memohon Keampunan Allah.
6. Menghindari dan melindungi diri dari sifat sedih dan gelisah, lemah diri dan malas, pengecut dan bakhil, serta dari cengkaman hutang dan penindasan orang.
7. Memohon dilimpahkan kesihatan yang baik (Termasuklak tubuh badan, pendengaran dan penglihatan).
8. Mohon dihindari daripada kekakafiran dan kemiskinan (kefakiran) serta dari azab kubur.

makanya, kawan2 apa2 lg...silalah beli Cd ni...drpd dok dgar JOHARA apa kenama bergelak ketawa yang sia2 di pg hari, alangkah eloknya kita mulakan dengan zikir2 penenang jiwa...anak2 pun dgar skli...bukan kah lebih molek begitu dprd dengar  lagu2 yang memakan jiwa...

bak kata Ustaz di IKIm - dgar lagu2 lagha ni, ibarat kita minum air sirap...rasa manis aja, tp tak dpt khasiat apa melainkan gula dan pewarna....tetapi zikir2 dan selawat ni, ibarat, susu yang kita minum..kenyang pun dapat.zat dan khasiat pun dapat....kan lebih elok...

maka, marilah kita sama2 beli Cd ni dan amalkan mathurat kawan2.....mudah2an berkat hidup kita...



No comments:

Post a Comment