Sunday, March 25, 2012

gula gula kapas

sapa pernah makan cotton candy nih sila angkat tangan!!!

saya penah, dan anda pun msti penah kan...


memori pertama saya dengan cotton candy ini adalah semasa saya kecil2 di Liverpool dahulu, ummi saya sering blikan dpd pakcik pakistan yang dtg berjual dgn motornya...ohhh..enak sekali kan gula kapas ini...
bila balik ke malaysia sy tidak berjumpa lagi sehingga a few years back br nmpk bersepah2 org jual...

owh sgguh comel skli..nmpk gebu..nmpk menarik...berwarna warni...halus spt kapas...bila masuk ke mlut, trasa spt ia cair dlm mulut....owh sdapnyaaa...meleleh rasa air liur saya...namun bila di makan, apakah yang kita dpt di akhirnya??



kenyang, sudah tentu tidak...hilang dahaga?lagi tidak...yang dpt, lekat di gigi,sakit gigi, melekit2 di tangan dan mulut, dan kemanisan yang sementara...dan pengakhirnya, tinggal lidi buluh sahaja....dan supik gelenyar..bak kata org kelantan...

begitu lah juga jika kita bndingkan dengan hiburan yang lagha..lagu2 dan lawak2 yang tidak berapa bijak, sekadar penghibur jiwa....
keseronokannya hanya smntra..hanya di kala itu...di akhirnya, KOSONG...tiada imput, tiada  output...jiwa yang kosong semakin kosong....semakin lalai..semakin jauh drpd Allah....

sama2 kita renungkan kata2 saya ini di ptg hari....mudah2an mendtgkan sedikit kesedaran kpada saya dan yang lain....
 

No comments:

Post a Comment