Thursday, December 9, 2010

dietitian yang tidak berdiet lagsg

aku memang seorang dietitian yang drpd dahulu agk picky psl bab makan....dulu ms blajar diet di ukm, mkn mmg kntrol sgguh2...esp bila dgr dr Poh, Dr suzana, Dr Zit dll citer psl mknn dkt luar yang kdg tak hygienic esp ms blaja psl food preparation etc....dulu ms 2nd yr, ingt lg, aku, tasha, siap tak mau mkn n boikot mkn dkt chow kit sb bila teringat lecture yang lecturer bg...serius..tobat...nak mkn pun pilih2 tmpt...even smpi skrg pun, standard2 gerai tepi jalan ni, aku pndg 3,4 kali la jg...sb pk kbersihan etc...sb tu kalo mkn, kwn2 akan kata aku sgt ssh mkn....tmpt pnas2 n kcik2 mana aku mau jejak..bkn tamau but the hygiene is one thing yg aku utamakan....so tmpt2 yang agak mudah n cpt, dan bersih  adalah fast fd..atau kopitiam yang agak expensive kdg...huhu..but nak wat camana..itu yg available...


dan sb blaja diet juga, agak lama aku tak mkn mana mskn seafd kegemaran aku spt udg , sotong goreng kunyit dgn bawang saja sb hi chol...kurang mkn mknn goreng2, gulai2...
ms keje kat ukm dulu, mmg aku kntrol habisan mkn...kira satu mgu had skli smgu saja mkn nasi grg, mee grg etc...roti canai dua mgu skli...teh tarik etc sume jarang mkn sb tkut TG naik....pastu sb ms keje kat hukm, aku bleh sign sndri borg utk amik drh, so tiap 3bln mmg check lipid profile sndri..so very well control...


but since kwen dgn zulffi dan ddk kat klntan, abis diet aku terbang dek angin lalu..sini, tiap pgi mkn msti nasi...lauk, ikan, ayam msk gulai,lemak..tak pun msk pedas...ditambah dgn teh tarik stiap pg....dulu aku nak dpt mkn nasi skli shri pun dah ckup baik...but since dok bfeed plak tuh, msti kn nasi 3kali shri bru tahan lapar dan juga bru susu aku bnyak..huhuh..dulu mkn roti 2kping pun ckup...skrg, mana tahannnn...dah jd perut org klntannnnnn maaaaaaaaaa...


aku dulu bkn org yg suka mnum manis..but since kwen ngan zulffi, dia sgt kuat mnum manis....kalo aku 2sudu gula sdh mnis, dia kn 4 sudu bru ckup mnis...jd aku sllu kalo dia buat air mmg tmbh air lg...n kalo aku buatkan air dia, mmg mls sgt...sbnya, aku sllu kurgkan dos gula dia...ltak dua stgh sudu ke,3 sudu je ke..n skjap lg dia msti akan pg tmbh gula sb tawar...huhuh....so aku sllu jd mls nak buatkan air utk dia sb dia sllu pg tmbh gula sb tak manis...huhuh..so sllu keje buat air adalah zulffi...so dia puas hati, aku pun tak skit hati...hehehe...
kebiasaan kalau kluar dgn dia, aku akan just kgsi air dia sb tamau mnum manis mana....but if hari2 kita asyik diajar mnum manis, lama2 lidah pun rs tak best la juga asyik minum tawar...so aku pun dah addicted msti nak mnum manis gak kurang2 skli shri....


n since kwen n ddk di sini, cara mskn pun bnyak dah berubah..zulffi suka sgguh mkn udang...so tiap mgu msti ada udang....so kdg balik keje dah tak larat sngt nak msk, lauk pling simple adalah sayur air dan udang grg kunyit,..atau udang grg tpung, sambal tumis udang..sbnya udg cepat thaw, dan mudah nak msk....wpun di rmh jrg2 skli msk gulai, berkuah lemak, tp kalo dah hari2 mkn nsi blauk gulai lemak, atau roti canai seminggu skli dua biji trus, teh tarik hari2 almost..adakah logik kalo total cholesterol tak naik...huhuhuhu...


aku sllu bising pd zulffi soh sllu cek lipid profile dia sb famly dia strong IHD risk,...dia sllu cek...n resultnya sllu tiptop...pastu siap ada skli result dia normal but ada la dktr yang ngok ngek dkt spital TUTTTT dia keje tu, soh dia p mkn mknn kolesterol bnyak2 n mnum mnis bnyak lagi sb katanya kolesterol dia rendah..apakah????taktahu ke kwn tu dah la strong family hx of ihd, FSL normal, tak perlu la nak p bagi increase..ckup skdr berjaga2 spya tak naik lg tggi....bila istrinya si dietitian pot pet, dia kata Doktr kata rendah.....hmmm...well dr juga yang dipercayai kan...sb tu kdg2 kitrg mrh sb pnyakit pt mkin truk sb advice2 gini yang tak berasaskan pengetahuan yang btul....


owh kmbali kepada result darah td, sb zulffi pun sllu ingtkan aku spya g cek darah,aku pun amik la inisiatif utk mnta Dr peads tlg amik pg td..hahah...sb sini payah nak amik drh...kn pg klinik staf nak tggu jmp dktr la apa...lmbt n bnyak sgt prosedurnya, buat aku jd mls...since keje di sini 4thun yang lalu tak pernah cek lgsg...dok rs result ok, maintain aja......kalo kat hukm dulu sng aku sign, mnta org amikkan aja....n sndiri bleh cek tru on9..sini, haila..lemah aku...so pg td pg la wad awal n mnta Dr Min amikkan....n ptg td dpt la result nya yang agak meletops....hahahha..TG, TC melampau2 tingginya...hah..padan muka aku...pndi nasihat n berleter kat suami sndri soh jaga makan..sndri pnya result mau tgok sndri la...tinggi tak hengat.....huhuhu..maluuuuuuu!!!...result ni harus snyap2 sja...(nsib dia tak baca blog aku nih,hahahah) kalo inche somi tahu mati tak sdh kena asyik dok ingtkan aja....nasibla 3mgu je lg nak kn bpntang 2bln..lps ni makan nasi dgn ikan bakar je la aku 2 bulan..trun kot kolestrol....huhuhuhu....harap2nya.....


PS: lps ni qay kena dietttttttttttttttttttt..no more teh tarikkkk, no more nasi berlauk pgi, no more roti canai....back to the advice that u give to ur pt ya PN QAY!!!!...


PSS: trasa nak cek balik la result mgu dpn..tah tah tipu sb tringat pg td p mkn kapsul fish oil for omega3 supplemen...tah tah tinggi TC sb tu...hahaha..ayat nak sdapkan hati aja....


pengajaran : jgn hanya pndi nasihatkan org kalo diri sndri pun tak amalkan mana...hahaha

No comments:

Post a Comment