Wednesday, August 4, 2010

penat sudah mahu menegur

aku mgkin adalah salah seorang dietitian yang dibenci oleh student...sbnya aku suka marah n tgur student..esp student yang tgh attach ngan aku....smpi kwn2 aku siap warning or label Pn Qay as dietitian yang garang n strict ngan student...


aku tak suke nak marah2 atau tgur2 student but kalau student sndri yang Ya Tuhannn..menguji sgguh kesabaran skrg ni...bukan aku sja yang ckp but kwn2 yang lain pun ckp, mmg truk sgguh student2 skrg..bayangkan sudah di tahun akhir dan nak grad dah, tp spt 3tahun belajar satu bnda pun tak msuk kpla...


bole ke smlm aku suruh counseling pt pasal diet utk kncing mnis ms bulan puasa..jwpnnye..." taktahu nak kaunseling.." tnya napa? " sb takde org ajar...lgpun saya tak pernah puasa"...Ya Allahhhhhhhhhhhhh..tak ke rs nak naik angin saja dgr jwpn mcm tuh...
perlu kah kamu menjdi seorang muslim utk ajar pt cara mkn di bulan puasa..dah tu perlukah kamu menjadi seorang berbangsa India utk ajar pt cara mkn vegetarian yang sbnrnya?


as a dietitian kamu sndri kena la aware dgn corak pemakanan ikut etnik, bangsa lain, spya kamu boleh jd dietitian yang versatile..bkn kamu keje sok boleh plih pt ikut suka suki kamu...kalo yg datg tu tnya soklan yang kamu tak reti, kamu nak jawab mcm tu kah???nak tnjuk kamu ni tak cerdik, tak pndi , tak kompetent dpan client kamu???haila.....ni kalo org utagha kata, akai letak kat kepala lutut ka apa....


n no common sense is sorts of like a common trait...for example, u are a final yr medical students..u are already late for round with your lect in ward...u guys rush to the ward and then just dump ur bags, files, ur big tumbler of drinking bottles on the couch that is reserved for patient to wait to see the doctors or consultation or discussion with the medical professionals and left the patients n relatives standing around the seating area with no seats to sit upon...WHEN, u are already are provided with a locker to put all your stuff in it...INSTEAD!!!!!!!!!!!U DUMP IT ON THE COUCH!! no common sense right? AND OF COS ME, as one of the people yang tgh nak counsel pt and have no place to sit with alllllllllllllll of the bagsssss, and stufffffsssssssss on the couch would tell the students to put their things on the shelf as its not the right place to put your things...AND what's more, they have the spunk to " tarik muka n tnjuk muka tak puas hati " pd me sb tgur diorg....am I the one at fault or am I not?camana la tak naik darah aku....tu blum jd Doktor lagi..dah naik jd MO, Pakar, i taktahu la camana if that kind of attitude tak berubah...this kind of students yang bila bru naik jd HO pun, wahhh bukan main lagi besar kepala...even sama ini dietitian yang lebih senior umurnya dan of cos servisnya...ishishish...if u cannot respect me as a dietitian yang tak la penting mana kan tugasnye, at least hormat me as ur senior or older person...


n student plak skrg, sume nak ikut teoriiiiiiiiiiiii saja...kalo la pt tak lalu makan, trus nak msuk tiub feeding pdhal pt boleh makan but just poor oral intake.org sakit, normal la tuh...but u kn la cari alternative ke apa...dua mggu ikut aku spt satu bnda pun tak msuk dlm kepala...itu tak buat, ini tak tnya...lain yang disuruh, lain yang dibuat...bila tnya napa tak buat?jwpnnya tak dan, tak tahu...ntah...jwpn yang paling rs nak tcabut anak tekak aku nak marah...


dietitian lain kdg mls nak berbunyi suara, nak bising2..hnya bila dah tak kena sgt bru nak ckp..atau bila ckp pun jnis lmah lmbut, berlapik...aku ni jnis, direct..if slah tak btul tgur trus, takkan nak biar dah truk br nak perbaiki..nak biar trus student buat bnda salah tak betul...xkira dkt mana..dktr2 sllu kata aku garang bila ajar student...huhu...ala...dktr pakar ajar diorg pun grg gak...dah namanya student, mmg akan buat salah..but kena la bljr supaya tak ulang kslpan tu lagi..ni tak...dok la buat bnda yg sama tiap hari...


kdg2 tu penat...kdg tu aku, lantak la korang...mgkin agak harsh but if dah ckp bnyak kali dok buat juga, spt takde maknanya aku nak bckp bnyak2..takde pekdah pun....aku yg penat..n bknnye aku rugi papa pun...diorg yg rugi sb takmau kutip ilmu2 yang ada smntara msih smpt..dah keje nnti sapa laaa nak ajar mcm tu lg..semua kn buat sndri...


I know, skills  dtg mlli pengalaman..but if nak dpt pengalaman n skills  tu u ilmu takde nak buat bekal, camana u nak pndi n acquire that ilmu...haila....

i just hope I have this kesabaran nak ajar student....I know they are my responsibility..although I am not a certified or officially a teacher, but I am...trully am as I come from a long line of teachers from my greatgrandpa to my dad n mom n sisters...
Dear Allah, please give me your blessings towards this challenging journey, so i could be a better teacher that can guide her students for the better and spread the knowledge that can be use for the better human life and also as one of the amalan that I could rely upon after I had passed on....Dear Allah, please give me blessings n ikhlas tru all of this journey....aminn

 Abu Hurairah r.a, berkata, Rasulullah S.A.W. telah bersabda: “Apabila telah mati anak Adam itu, maka terhentilah amalnya melainkan tiga macam:


1. Sedekah yang berjalan terus [sedekah amal jariah].
2. Ilmu yang berguna dan diamalkan.
3. Anak yang soleh yang mendoakan baik baginya.


wallahua'alam 

1 comment:

  1. qay mana hang bel benda2 kat atas tuh..berkenan sungguh aku ..nak buh kat car seat muna

    ReplyDelete